Aloo Chana Masala

Aloo Chana Masala

Denne her opskrift er kraftigt inspireret af Jamie Olivers Curry Base Sauce. Jeg har dog forsimplet den lidt, gjort den oliefri og så tilsat kartofler og kikærter, så det blev til en lækker, mættende og sund Aloo Chana Masala.

Retten er proppet med skjulte grøntsager (smart til kræsne børn og partnere), så man får en fornemmelse af en meget simpel ret med blot tomatsauce, kikærter og kartofler – men det snyder! Den indeholder nemlig også både linser, løg, gulerødder, peberfrugt, hvidløg, ingefær og chili – fint blendet, så det udgør en lækker og cremet sauce – og så er den helt uden tilsat olie, så spis løs!

 

Oliefri Aloo Chana Masala:

 

Ingredienser:

(4 -8 personer, alt efter portionsstørrelsen – herhjemme spiser vi STORE portioner)

 

– 750 g. økologiske kartofler

– 2 dåser økologiske kikærter (480 g. kogte kikærter, hvis man bruger tørrede – eller tag en cirkaportion, det er ikke vigtigt)

– 100 g. økologiske røde linser

– 2 økologiske løg

– 3 økologiske gulerødder

– 1 økologisk peberfrugt (farven uden betydning)

– 6 fed økologiske hvidløg

– 70 g. frisk økologisk ingefær

– 1 økologisk rød chili (Denne gør retten lidt stærk. Undlad evt. til servering for børn, eller brug en halv for en mindre stærk ret. Herhjemme spiste Aston på 14 måneder den dog med stor fornøjelse, men hun er vant til meget stærk mad, så det er ikke nødvendigvis en rettesnor og mormor var forarget).

– 1 spsk. økologisk stødt koriander

– 1 spsk. økologisk spidskommen

– 1 spsk. økologisk ægte kanel

– 1 spsk. økologisk paprika

– 1 spsk. garam masala-krydderblanding (fås i de fleste supermarkeder eller grønthandlere efterhånden, og er virkelig lækkert, hvis man gerne vil lave autentiske indiske retter)

– 300 ml. vand

– 800 g. økologiske mosede/hakkede tomater (2 dåser eller ca. 1,5 flaske)

– Smag til med salt og peber

 

Anvisning:

 

1. Skær kartoflerne ud i mindre stykker, og kog dem indtil de er møre. Sæt dem herefter til side.

2. Kog de røde linser i en anden gryde i 15-20 minutter.

3. Skær løg, peberfrugt, hvidløg, gulerødder, chili og ingefær i mindre stykker, hæld dem i en blender, og blend til de er finhakkede. Dette kan også gøres i hånden i stedet – det tager bare en krig.

4. Tørsteg de finhakkede grøntsager i bunden af en gryde ved lav varme til løgene bliver bløde – rør lidt rundt med et køkkenredskab løbende, så de ikke brænder på. Tilsæt krydderierne til grøntsagerne, mens du rører rundt og fordeler dem.

5. Hæld vandet fra linserne, og tilsæt linser, hakkede tomater og vand til gryden med grøntsagerne og rør rundt. Varm op indtil det koger.

6. Hæld hele grydeindholdet (linser, grøntsager, tomat og vand) i en blender, og blend til det er helt fint og cremet. Du kan også bruge en stavblender, hvis du ikke har en almindelig blender.

7. Hæld saucen tilbage i gryden og tilsæt kartofler og kikærter. Lad simre i et par minutter og smag til med salt og peber.

8. Servér evt. med brød, ris eller blomkålsris – eller spis blot med en ske. Hvis der er overskydende, kan det med fordel fryses og spises en anden dag. Nyd!

aloo chana masala

 

Følg mig på Instagram og facebook for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig hverdag.

 


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *