Chia ala Mande

Chia ala Mande

Nu er det jul, og for mange danskere betyder det risalamande til dessert juleaften. Jeg forestiller mig ikke, at denne opskrift kommer til at erstatte den traditionelle risalamande (se en lækker opskrift her!) – der er de fleste danskere alligevel for traditionsbundne. Men det kunne den nu godt, for den smager meget som risalamande, og så er den en hel del sundere!

Chiafrø er proppet med kalk, kostfibre, protein, antioxidanter og omega 3-fedtsyrer. Derfor spiser jeg chiafrø næsten hver morgen eller aften, i form af fx chiagrød og chokoladebudding – og her til jul også chia ala mande (det passer ikke, jeg kan spise det hele året).

Modsat andre opskrifter på chia ala mande, indeholder denne opskrift selvfølgelig ikke raffineret sukker eller andre skadelige ting, men i stedet næringsrige og plantebaserede ingredienser. Og så er den meget nem og hurtig at lave – hvilket gør den rigtig egnet til julemorgenmad eller dessertsnack!

 

 

Opskrift på Chia ala Mande:

 

Ingredienser:

(2 personer)

 

– 4 spsk. økologiske chiafrø

– 3 dl. økologisk kokosmælk (eller andet plantemælk, men jo tykkere en plantemælk jo bedre, hvis den skal minde om traditionel risalamande – kan også anbefale cashew- eller mandelmælk)

– 1 tsk. økolologisk vaniljepulver (ikke sukker!)

– 2 spsk. økologisk ahornsirup (tilsæt evt. lidt mere, hvis du vil have den ekstra sød)

– 50 g. økologiske mandler

– 1 dl. vand

 

Anvisning:

 

1. Bland chiafrø, kokosmælk, vand, ahornsirup og vaniljepulver i en skål og bland godt rundt. Lad stå og trække i ca. 30 minutter – rør en gang i mellem.

2. Mens grøden trækker, skal mandlerne smuttes. Hæld kogende vand over mandlerne, lad stå i 5-10 minutter, og derefter er de klar til at man kan “smutte” skrællen af dem. Hak dem derefter groft og bland dem i grøden.

3. Smag til – du kan sagtens tilsætte ekstra væske eller sirup efterfølgende for mere sødme eller en mere flydende grød – bare rør godt rundt og lad den lige stå nogle minutter og suge den ekstra væske inden spisning. Nyd!

4. Bonus: Som alternativ til kirsebærsovs (fordi det er proppet med sukker), kan du med fordel koge nogle frosne jordbær op med lidt vand og blende det til en sovs. Hvis du vil have den sød, kan du evt. tilsætte en smule ahornsirup, men personligt foretrækker jeg den syrlig, da grøden er sød.

 

 

chia ala mande

 

Følg mig på Instagram og facebook for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *