Den sunde Snickerskage

Den sunde Snickerskage

Jeg er helt vild med Snickerskagen fra den veganske blog Hverdagsmirakler.

Det er uden tvivl en af de bedste kager, jeg nogensinde har smagt! Men – den er altså virkelig ikke sund. Og det er da okay en gang i mellem, men da jeg elsker at spise desserter med god samvittighed, blev jeg simpelthen nødt til at lave det sunde alternativ til denne kage – og det er endelig lykkes!

I mit første forsøg blandede jeg alle ingredienserne og hældte chokolade på toppen. Det blev lækkert, men de knuste cornflakes blev bløde – hvilket jeg ikke kan anbefale. I mit andet forsøg skilte jeg derfor karamellen fra resten af massen – og voila! Så blev kagen lækkert sprød som den kendte Snickerskage, og med et separat lag af lækker og cremet karamel.

Denne her udgave er meget simpel og indeholder ingen usunde ingredienser. Dvs. intet tilsat sukker eller olie, men til gengæld masser af vitaminer, mineraler, kostfibre og sunde og naturlige fedtstoffer. Og så smager den helt fantastisk og som Snickerskage skal – ikke sundt! Så værsgo! Den sunde Snickerskage:

 

Ingredienser til Den sunde Snickerskage:

(Til 4-6 personer)

– 1 pose økologiske stenfri og tørrede dadler (ca. 250 g)

– 2 dl. vand

– 4 store spsk. økologisk peanutbutter (den sunde slags – den kun med knuste jordnødder og en anelse havsalt)

– 3 håndfulde økologiske og usaltede peanuts

– 4 store håndfulde knuste økologiske sukkerfri cornflakes (de er som regel også glutenfri)

– 1 plade mørk økologisk chokolade over 70%

– (Evt. en smule plantemælk eller kokosmælk til at blande i chokoladeovertrækket, for et blødere chokoladelag)

 

 

Anvisning:

 

1. Først skal du lave karamelsovs. Start med at blende dadlerne med vandet – bliv ved til massen er helt cremet og ligner karamel. Det kan tage et par minutter, og kræver måske, at du skraber siderne undervejs.

Den sunde snickerskage
Sund karamelsovs af dadler og vand

2. Så varmer du peanutbutter op i en gryde til det er blødt/flydende, slukker for varmen og tilsætter hele peanuts og knuste cornflakes. Fordel grundigt. Det bliver en meget fast masse – det er meningen.

3. Så trykker du massen ud i en kageform eller på en tallerken, så den er ca. 2 cm høj.

Bund
Bund

4. Derefter smører du karamelsovsen på i et jævnt lag. Sæt kagen på køl i en lille time.

Karamelsovs på bund
Karamelsovs på bund

 

5. Smelt chokoladen i en gryde under omrøring eller i mikroovnen i kort tid. Fordel på kagens top og lad den blive på køl, til den er helt stivnet. Det kan tage ca. en halv time. Derefter opbevares kagen på køl indtil servering. Nyd!

Tip!

Du kan med fordel blande en smule plantemælk (fx kokosmælk) i chokoladen for et blødere chokoladelag, der er nemmere at skære i. Varm en smule plantemælk i en gryde og put chokoladen i plantemælken, mens du rører rundt. Når det er smeltet sammen, kan du hælde det over kagen og sætte den på køl. Du kan købe plantemælk i supermarkeder, eller du kan lave det selv, se fx min opskrifter på hjemmelavet plantemælk her.

 

Følg mig på facebook og Instagram og få inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.


4 thoughts on “Den sunde Snickerskage”

  • 1
    Christina on August 2, 2016 Reply

    Er godt tip ift. de rå isaltede peanuts er at lægge dem på en bradepande og stil dem i ovnen ved 150 grader i ca 20 min. (Der skal røres i dem et par gange). Det gør at de smager endnu bedre! Og da de er en essentiel smagsgiver i denne her kage, så er det så meget det værd! 😃

    • 2
      NeoHippie on August 3, 2016 Reply

      Tak for tip 🙂

  • 3
    stine andersen on February 3, 2017 Reply

    Det er bare en sindssygt lækker kage! Jeg kan dog godt blive en anelse i tvivl om hvor sund den egentlig er, når jeg har spist HELE portionen selv! Som i hver en krumme 🙂

    • 4
      NeoHippie on February 3, 2017 Reply

      Haha, men dog stadig betydeligt sundere end andre snickerskager 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *