Frokostbrownies

Frokostbrownies

I min optik er der en verden til forskel på brownie og chokoladekage. Og personligt kan jeg bedst lide brownie – jo mere klæg, tung og chokoladeagtig jo bedre! Så selvom jeg er meget tilfreds med min opskrift på Den sunde chokoladekage, manglede jeg stadig en opskrift på sund brownie. (Edit: Har i mellemtiden lavet denne opskrift på bønnebrownies også).

Denne opskrift indeholder, ligesom mine sunde Peanut Butter Chocolate Chip Cookies kokossukker, som påvirker blodsukkeret mindre end almindeligt sukker, og så er det rigt på vitaminer og mineraler, herunder fx zink, jern og B-vitaminer. Og så er det let tilgængeligt. Det kan efterhånden fås i alle større supermarkeder og i alle helsekostforretninger.

Derudover har jeg brugt squash, æbler, banan, ren kakaopulver og valnødder, så kagen er proppet med vitaminer, mineraler, kostfibre, antioxidanter og sunde fedtsyrer. Så man kan proppe sig med god samvittighed!

Den er klæg, cremet, fed og sød. Selv min mand Benjamin (som er junkfood-veganer og har fobi overfor grøntsager) er vild med den! Den er selvfølgelig ikke helt så sød som klassisk brownie, men den er en virkelig lækker treat til madpakken eller bare til frokost i stedet for en rugbrødsmad!

 

Opskrift på Frokostbrownies:

(Ca. 18 små stykker)

 

Ingredienser:

 

– 2 dl. økologisk æblemos (det kan laves nemt selv, men kan dog også købes – sørg dog for at købe en uden sukker og tilsætningsstoffer så!)

– 2 små økologiske bananer (most)

– 3 dl. økologisk kokossukker

– 2 dl. økologisk kakaopulver (uden sukker)

– 1 1/2 tsk. bagepulver

– 1/2 tsk. havsalt

– 4 dl. økologisk finrevet squash (svarer til ca. 1 hel squash – hvis du river den helt fint/stavblender den, kan man slet ikke smage eller fornemme den i kagen – perfekt til at snyde grøntsager i mand eller børn)

– 5 dl. økologisk hvedemel (skift evt. 1-2 dl. mel ud med fuldkornsmel for endnu flere kostfibre)

– 2 dl. hakkede økologiske valnødder

 

Sådan gør du:

1. Tænd ovnen på 200 grader.

2. Bland æblemos, moste bananer, kokossukker, kakaopulver, bagepulver og salt i en skål.

3. Riv squashen helt fint og bland i dejen.

4. Tilsæt mel og bland grundigt.

5. Tilsæt hakkede valnødder.

6. Hæld dejen i en kageform (ca. 20 x 30 cm). Kageformen skal IKKE smøres med fedt. Hvis du har en form, hvor kagerne let brænder fast, kan du beklæde den med bagepapir, inden dejen hældes i. Personligt hælder jeg bare dejen direkte i formen.

7. Bag ved 200 grader i 25-30 minutter.

8. Lad køle af og nyd!

 

frokostbrownies

Følg mig på facebook og Instagram for mere inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig hverdag.

 

 


8 thoughts on “Frokostbrownies”

  • 1
    Julie W. on August 18, 2016 Reply

    Mmm, lyder lækker. Skal helt bestemt prøves. Hvordan mon det vil gå med glutenfrit mel?!? :-/
    Og hvad er en junkfood-veganer? 🙂

    • 2
      NeoHippie on August 19, 2016 Reply

      Glutenfrit har jo nogle helt andre egenskaber, så det vil nok blive et meget anderledes resultat – men lad mig endelig vide, hvis du prøver 🙂 Prøv evt. min opskrift på Bønnebrownies, hvis du vil lave glutenfri brownies!

      En junkfood-veganer er udtrykket for en veganer, som ikke nødvendigvis lever sundt, bare fordi personen er veganer. De spiser ofte fx meget (vegansk) pizza og andet junkfood, drikker cola osv. – ligesom mange andre mennesker, men folk forventer ofte bare bedre af veganere 😉

  • 3
    Anna on January 23, 2017 Reply

    Den ser virkelig god ud! Kan den laves uden æblemos?

    • 4
      NeoHippie on January 23, 2017 Reply

      Tak! Du kan erstatte æblemos med en anden mos – fx pære. Men hvis du udelader det, bliver konsistensen og opskriften en anden og jeg kan desværre ikke garantere for resultatet 🙂

  • 5
    Helene S on February 11, 2017 Reply

    Lyder lækkert. Men er 3 dl sukker ikke ret meget, hvis det skal være en sund kage?

    • 6
      NeoHippie on February 11, 2017 Reply

      Det synes jeg ikke, da det er kokossukker, hvilket indeholder vitaminer og mineraler, hvilket raffineret sukker ikke gør. Derudover er det 3 dl. til 18 stykker. Altså er der 0,16 dl. kokossukker i et stykke, hvilket jeg vil mene, er en meget lille mængde – særligt, når det er en sukkertype, som rent faktisk indeholder næring.

      Men vi har jo alle hver vores definition af sundhed, og jeg undgår i mine opskrifter ikke alle typer sukker – kun de forarbejdede typer uden næring. Bruger fx også en masse frugt, som jo også indeholder sukker og som nogle mennesker derfor undgår og anser for værende usundt. Det gør jeg bestemt ikke 🙂

  • 7
    Kamilla on March 2, 2017 Reply

    Den skal SÅ meget afprøves! Hvad har du hældt over kagen?? 😃 Det der ligner karamelsauce…

    • 8
      NeoHippie on March 3, 2017 Reply

      Det er faktisk bare smeltet mørk chokolade 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *