Frozen Yoghurt af cashewnødder

Frozen Yoghurt af cashewnødder

Denne opskrift er faktisk mest et eksperiment, som gik godt! Jeg har flere gange lavet yoghurt af cashewnødder, og er helt vild med det! Dette er præcis samme opskrift, blot sat i fryseren efterfølgende. Så nemt kan det være åbenbart.

Yoghurt af cashewnødder er så sundt og lækkert! Cashewnødder indeholder fibre, proteiner, sunde fedtsyrer og masser af vitaminer og mineraler – særligt jern, magnesium og zink!

MEN cashewnødder er dyre og de har et højt fedtindhold. Det er helt fint, når man ikke spiser så mange, men det betyder også, at cashewyoghurt ikke skal spises i store mængder – det skal nærmere spises som en lille delikatesse til brunchbordet eller frossent til dessert eller eftermiddagssnack.

Og når nu min svigermor læser med her og tænker: “Jamen, jeg spiser jo ikke cashewnødder, Calina!”, så kan jeg trøste med, at den også kan laves på usaltede makadamianødder med stort set samme resultat!

 

Det skal du bruge (til 1 lille portion):

– 1 pose økologiske cashewnødder (85 g.)

– 1/2 dl. koldt vand

– 1 økologisk citron

– 1 spsk. økologisk ahornsirup

 

Sådan gør du:

1. Læg cashewnødderne i blød i koldt vand i mindst 4 timer – gerne længere – fx natten over.

2. Blend cashewnødderne med vand, ahornsirup og saften fra en halv eller en hel citron (smag og behag – herhjemme kunne vi ikke blive enige om, hvor syrlig den skulle være – så Benjamin-style er saften fra en hel citron og Calina-style er saften fra en halv citron – Aston var fuldstændig ligeglad). Blend til massen er helt glat og cremet – som yoghurt. Konsistensen vil først blive grynet, men hvis du fortsætter, kan du få den helt fin.

3. Smag til – tilsæt evt. mere citron eller ahornsirup. Hvis du vil have cashewyoghurt, stopper du bare her og serverer, eller sættter i køleskabet, til den skal spises. Hvis den skal være frossen, fortsætter du lidt endnu.

4. Sæt yoghurten i fryseren i en lille time – hvis du laver dobbelt portion, fx til 2-3 mennesker, så giv den nærmere halvanden time i fryseren.

5. Rør rundt i yoghurten og servér! Hvis du har givet den længere tid i fryseren end den lille time, vil den være meget hård, og du skal lade den stå lidt ude ved stuetemperatur, til den er blød nok til at røre rundt i.

 

frozen yoghurt

 

Serveringstip!

Du kan fx spise den rent, med bær, mørk chokolade eller med müsli.

 

Bonustip:

Hvis du tilsætter ekstra vand og ekstra ahornsirup, så yoghurten bliver mere flydende og mere sød, (og undlader at fryse den) fungerer den super til frugtsalat.

Skær blandet frugt i stykker og bland yoghurten rundt i frugten, som en creme. Det er en virkelig lækker dessert eller som tilbehør til kage, fx denne her!

 

Følg mig på facebook og Instagram og få inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.

 


2 thoughts on “Frozen Yoghurt af cashewnødder”

  • 1
    Kirstine on April 28, 2017 Reply

    Hvorfor bruger du ahornsirup og ikke en anden slags sirup – noget specielt godt ved ahornsirup?

    • 2
      NeoHippie on April 30, 2017 Reply

      Hej Kirstine.

      Ahornsirup er den mindst forarbejdede sirup af de forskellige typer sirup man kan købe (fx agave eller sukkersirup). Modsat de andre typer, indeholder ahornsirup stadig en del vitaminer og mineraler og er ikke blot tomme kalorier. Du kan dog smagsmæssigt sagtens erstatte ahornsirup med en anden sirup i opskriften, det gør ikke den store forskel.

      Mvh. Calina/NeoHippie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *