Græskarsuppe

Græskarsuppe

Nu er det efterår, og det kommer til at vrimle med forskellige slags græskar i supermarkederne – heldigvis! Græskar er super sundt og virkelig lækkert! Det tog mig meget lang tid at blive fortrolig med græskar – og lang tid at opdage, at det overhovedet var noget, man kunne få i Danmark.

Men de fleste retter med græskar er virkelig nemme – inkl. min opskrift på ovnbagt Butternut Squash og denne opskrift på græskarsuppe. Man kan lave suppe ud af alle typer græskar – jeg plejer dog at bruge Hokkaido, da de passer perfekt i størrelsen til en god omgang suppe til 2 personer og med en lille rest til frokost dagen efter. Butternut Squash er også perfekt i størrelsen.

 

Nem opskrift på græskarsuppe

(2 personer)

 

Ingredienser:

 

– 1 økologisk græskar – gerne Hokkaido eller Butternut Squash eller tilsvarende mængde af et større græskar.

– 1/2 – 1 dåse økologisk kokosmælk (eller andet plantemælk, men kokosmælk er anbefalelsesværdigt!)

– Evt. 1 økologisk lille løg og lidt økologisk ingefær (kan udelades)

– Smag til med salt, peber og evt. chili eller paprika

 

Anvisning:

 

1. Skær græskaret over på langs og fjern kernerne. Skær det derefter i mindre stykker og kom stykkerne i en gryde – med skræl på, der er ingen grund til at fjerne den.

2. Skræl løget og skær det i mindre stykker og kom det ned i gryden til græskaret, sammen med et lille stykke ingefær.

3. Hæld vand i, så det lige nøjagtig dækker grydens indhold.

4. Kog til det er helt mørt (stik i græskaret med en gaffel) – det vil være ca. 20-30 minutter, afhængig af hvor store græskarstykkerne er.

5. Stavblend eller blend hele grydens indhold (inkl. kogevand), til der ikke længere er klumper i.

6. Smag til med kokosmælk og krydderier.

7. Spis evt. med brød til eller ren med ske. Nyd!

 

Vegansk græskarsuppe

 

Følg mig på facebook og Instagram og få inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *