Græskartærte

Græskartærte

Nu er det efterår, og det er en god anledning til at spise en masse lækre og sunde græskar!

Jeg har allerede lagt opskrifter ind på græskarsuppe og ovnbagt butternut squash, og inden jeg skifter mit fokus til julemad, ville jeg lige nå at have endnu en sund kage med til anledningen også!

Jeg fik en virkelig lækker græskartærte hjemme hos en fra min mødregruppe, og siden da har det været min plan at lave en sund græskartærte af en slags – det blev så til en vegansk no-bake pumpkin cheesecake – og den smager fantastisk <3

 

 

Græskartærte

 

Ingredienser:

(Ca. 8 personer)

 

– 1,5 dl. udkogt økologisk hokkaidogræskar (brug resten af det udkogte græskar til fx græskarsuppe)

– 1 dl. økologisk kokosmælk

– 2 poser økologiske cashewnødder (160 g.)

– 2 dl. valgfri økologiske nødder til bunden (fx mandler eller valnødder – gerne blandet)

– 15 økologiske tørrede dadler

– 1 tsk. økologisk ægte kanel

– 1 tsk. økologisk vaniljepulver (ikke valniljesukker)

– 1/2 tsk. økologisk kardemomme

– 1/2 tsk. økologisk muskatnød, pulver

– 0,5 dl. økologisk ahornsirup

– Evt. usaltede og tørrede økologiske græskarkerner til pynt.

 

 

Anvisning:

 

1. Hæld cashewnødderne i en skål, og hæld kogende vand over. Lad stå i blød i en time.

2. Skær et hokkaidogræskar over og fjern kernerne. Skær det derefter i mindre stykker – inkl. skræl.

3. Kog derefter græskarstykkerne til de er helt bløde og møre – ca. 30 minutter.

4. Mens græskaret koger, hæld da dadler og de 2 dl. nødder til bunden i en minihakker, og hak indtil det er en helt finthakket masse.

5. Tryk massen ud som bund i en form – fx en springform.

6. Når græskaret er helt blødt, tag en ske og fisk nogle stykker op og placer dem i et decilitermål. Tryk dem gerne flade og hæld vandet fra. Der skal bruges 1,5 dl. sammenpresset græskar – uden vand. Lav enten resten af græskaret til fx suppe med det samme, eller gem det evt. på køl/frys til senere.

7. Blend 1,5 dl. græskar, cashewnødderne, kokosmælk, ahornsirup og krydderier, til det bliver en helt glat og cremet masse, helt uden klumper og “gryn”.

8. Hæld massen i formen, ovenpå bunden.

9. Sæt på frys i min. 1 time, og opbevar ellers på frys. Tages ud ca. 1 time inden den skal spises. Den kan med fordel skæres, mens den endnu er lidt frossen, for helt skarpe og flotte stykker (den kan også godt skæres, når den er tøet op, så er den bare ret blød og cremet, og det er lidt sværere at skære pænt).

10. Pynt evt. med usaltede og tørrede økologiske græskarkerner. Nyd!

 

Græskartærte

Følg mig på facebook og Instagram for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *