Hjemmelavet hampemælk

Hjemmelavet hampemælk

På det sidste er jeg begyndt at lave hampemælk – da det er en af de hurtigste slags plantemælk at lave. Og nej, du bliver ikke skæv af den. Der findes flere arter af hamp, og den du kan købe og spise, har ingen euforiserende effekt.

TIl gengæld er det er super food uden lige! Den har fx et indhold af 45% essentielle fedtsyrer, 35% protein (herunder alle de essentielle aminosyrer) og masser af kostfibre. Derudover indeholder hampefrø den rette balance af Omega 3 og 6, hjælper på tarmfunktion og hjælper mod forhøjet kolesterol. Så det er klart en føde, man bør spise mere af!

Og det bedste er, at en pakke hampefrø rækker virkelig langt, så det er en billig måde at lave plantemælk på – og så behøver de ikke være i blød og man skal ikke si mælken efterfølgende – blot blende og drikke! Mælken har en mild og lidt nøddeagtig smag, og kan både drikkes rent, hældes i kaffen eller i smoothies/milkshakes – se evt. min opskrift på sunde og hjemmelavede milkshakes her.

 

Sådan laver du hampemælk:

 

Det skal du bruge:

– 1 spsk. afskallede økologiske hampefrø pr. deciliter væske

(fås fx i matas eller i alle helsekostforretninger, både fysisk og online)

– Koldt vand

 

Sådan gør du:

– Blend hampefrø med ønsket mængde væske – fx 2 spsk. med 2 dl. vand eller 10 spsk. til 1 liter vand. Blend til frøene er opløst og vandet er helt hvidt.

Mælken kan drikkes med det samme, eller opbevares på køl. Omrystes inden brug.

 

hjemmelavet hampemælk

Følg mig på facebook og Instagram og få inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.


10 thoughts on “Hjemmelavet hampemælk”

  • 1
    Maria Dorthea Skov on October 17, 2016 Reply

    Hejsa,
    Har du erfaring med at bruge hampemælk til chiagrøden?

    • 2
      NeoHippie on October 21, 2016 Reply

      Nej, ikke lige hampemælk nej.

      De fleste typer plantemælk kan dog bruges, det giver bare lidt variationer i konsistensen 🙂

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 3
    Nina on November 24, 2016 Reply

    Hej
    Må gravide bruge hampefrø?
    Kh. Nina

    • 4
      NeoHippie on November 24, 2016 Reply

      Ja, det skulle der ikke være noget i vejen for – tværtimod. Hampefrø har en super sammensætning af essentielle fedtsyrer og aminosyrer og et meget højt proteinindhold. Og de har ingen euforiserende effekt, modsat hvad navnet ellers kunne antyde 😉

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 5
    Nina on November 25, 2016 Reply

    Tak for svaret 🙂 Så fortsætter jeg med dem.
    Her kommer lige et ekstra spørgsmål, som du naturligvis kun behøver svare på, hvis du har tid: Er hørfrø og graviditet en ok kombination? Jeg er ret glad for at kværne 1 spsk hørfrø og indtage dem med et glas vand hver/hveranden dag.

    Mh. Nina

    • 6
      NeoHippie on November 25, 2016 Reply

      Du spørger bare 😉

      Hørfrøindtag er lidt mere kompliceret.

      Fordelene ved knuste hørfrø er fx sunde omegafedtsyrer og et højt indhold af fx jern og en masse andre mineraler – hvilket jo er super under graviditeten!

      Til gengæld indeholder hørfrø store mængder cadmium, et naturligt forekommende tungmetal, som findes i flere fødevarer, herunder korn, grøntsager og kerner – og også kød, hvis man anser det for at være en fødevare. Selvom det er naturligt forekommende, vurderer Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at en person på 60 kg max bør indtage 150 mikrogram cadmium. Hvis du i snit spiser fx ca. 25 g. hørfrø om dagen, vil hørfrøene bidrage til ca. 1/3 af dit samlede cadmiumindtag – hvilket er højt, da man som beskrevet også får cadmium fra mange andre kilder. Et for højt cadmiumindtag gennem længere tid kan føre til nyreproblemer senere i livet, da stoffet ophobes i særligt lever og nyrer.

      Kvinder, gravide og andre med lavere jernstatus optager desuden mere cadmium end andre, hvorfor hørfrø i store mængder er særligt problematisk, hvis du er gravid. Læs evt. mere her.

      Hørfrøolie har ikke samme problemer mht. cadmiumophobning, men er til gengæld linket til for tidlig fødsel og indeholder ikke de samme mineraler som frøene, hvorfor jeg bestemt ikke vil anbefale det som alternativ.

      Jeg er selv gravid, og spiser knuste hørfrø i fx smoothies og boller – jeg begrænser dog bevidst mit indtag og sørger for at få dækket fx mit omega-fedtsyrebehov gennem forskellige kilder, som opblødte chiafrø, hampefrø, tang og så knuste hørfrø. Jeg spiser særligt mange chiafrø, da de indeholder rigtig mange vitaminer og mineraler udover omegafedtsyrerne. Jeg vil derfor anbefale dig at skære lidt ned på hørfrøene og erstatte dem med nogle af de ovenstående fødevarer i stedet.

      Tjek evt. min opskrift på hindbærchiagrød her. Hvis du spiser den til morgenmad, får du et boost af særligt jern, calcium og omegafedtsyrer – og hindbærerne indeholder desuden C-vitamin, hvilket øger jernoptagelsen.

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 7
    Sara on April 7, 2017 Reply

    Hej Calina,

    Har du bare brugt en ‘almindelig’ blender? 😊

    • 8
      NeoHippie on April 7, 2017 Reply

      Ja, det har jeg – og alle almindelige blendere kan bruges 🙂

  • 9
    Helene S on July 22, 2017 Reply

    Hej, Jeg har hampefrø med skaller liggende, kan de bruges? Tak 🙂 Dbh, Helene

    • 10
      NeoHippie on July 30, 2017 Reply

      Det kan de godt, ja – men så er det ekstra vigtigt, at du sier den, da de er ret hårde (y)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *