Nem og hjemmelavet müsli

Nem og hjemmelavet müsli

Jeg er begyndt at lave næsten alting selv fra bunden, og efter jeg fik hjemmelavet ammemüsli i barselsgave, efter opskrift fra bloggen “Små Grønne Fodaftryk“, blev jeg grebet af at lave min egen müsli også!

Der er virkelig nemt at lave selv – det tager ingen tid, smager meget bedre og man kan selv bestemme, hvad der skal i. Dette er en basisopskrift, så du kan selv variere den alt efter, hvad du foretrækker eller lige har i huset.

 

Opskrift på hjemmelavet müsli

Ingredienser:

  • 3 dl. økologiske og tørrede dadler (kan også bruges rosiner eller figner, hvis man kan lide det. Det søder dog lidt mindre)
  • 3 dl. økologiske hirseflager (kan erstattes med havregryn)
  • 2 dl. nødder og/eller frø og kerner (fx mandler, cashewnødder, hasselnødder, groft kokosmel, sesamfrø, hørfrø, hampefrø osv. Alt kan bruges).

 

Anvisning:

  1. Hæld alle ingredienserne i en almindelig blender og blend i 15-30 sekunder. Rør evt. lidt undervejs, hvis bladet sidder fast.
  2. Spred müslien godt ud på en bageplade og bag ved 180 grader i 20 minutter i alt. Rør lidt rundt i den efter 10 minutter og bag videre i 10 minutter.
  3. Lad køle af, hæld på en krukke og spis ovenpå fx smoothie bowl, hjemmelavet bananis eller sojayoghurt (fås i alle større supermarkeder). Den holder meget længe – men lugt og se på den, hvis du er i tvivl, om den holder endnu. Nyd!

 

Tip!

Hvis du gerne vil have den sødere, kan du enten tilføje flere dadler til müslien eller blande lidt kokossukker i den færdigbagte og afkølede müsli – jeg synes dog, at den er rigeligt sød, som den er.

 

Følg mig på facebook og Instagram for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *