Kakaohummus

Kakaohummus

Lad mig lige starte med at forsikre om, at denne opskrift hverken indeholder hvidløg, tahin eller citron, som en traditionel hummus. Hummus betyder blot kikært, og denne kakaohummus indeholder kikærter – den indeholder også nødder, og er dermed proppet med protein!

Den er uden tilsat olie og sukker, og er et super sundt pålæg til morgenmad, brunch, frokost eller madpakken – også til børn. Den er sød og grundet hasselnødder og kakaopulver, smager den lidt hen ad nutella, men konsistensen er selvfølgelig mere grynet som en traditionel hummus.

Jeg foretrækker den på knækbrød eller med kiks, men anything will do – den kan med fordel spises på rugbrød og franskbrød også!

 

 

Sådan laver du kakaohummus:

 

Ingredienser:

– 1 dåse drænede økologiske kikærter (eller 240 g. kogte kikærter)

– 10 tørrede og økologiske dadler uden sten

– 100 g. økologiske hasselnødder

– 5 tsk. økologisk kakaopulver (rent, ikke Nesquik-udgaven med sukker)

 

Sådan gør du:

1. Hæld alle ingredienserne i en skål eller i en foodprocesser og blend/stavblend det hele til massen er helt glat uden klumper.

2. Smag til med kakaopulver og dadler. Jeg foretrækker den sødme, der kommer efter 10 dadler. Man kan sagtens tilsætte flere, hvis man vil have den sødere, eller mere kakaopulver for en kraftigere kakaosmag.

3. Opbevar i køleskabet og spis indenfor et par dage. Nyd!

 

Kakaohummus

 

Følg mig på facebook og Instagram for inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.


2 thoughts on “Kakaohummus”

  • 1
    Linea on August 31, 2016 Reply

    Hvor længe kan den holde på køl? 🙂

    • 2
      NeoHippie on August 31, 2016 Reply

      Det kommer an på, hvor mange bakterier der er kommet i undervejs og hvordan den er opbevaret – det er meget forskelligt.

      Nogle dage til en uge max, vil jeg tro, men lugt og se på den 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *