Kikærteboller

Kikærteboller

Min datter Aston er inde i en fase disse dage, hvor hun næsten kun vil spise brød. Eftersom vi fortsat friammer, er det ikke et problem rent næringsmæssigt, men jeg kunne stadig godt tænke mig at få lidt forskelligt i hende derudover. Jeg fik derfor idéen til kikærteboller, efter jeg havde lavet falafler en dag – om man ikke kunne lave kikærter til brød? Jeg forsøgte derfor med den mest simple opskrift, jeg kunne forestille mig – og det blev til lækre, næringsrige madboller, som Aston gladeligt spiser, præcis som havde det været almindeligt brød!

Kikærtebollerne er glutenfri, og indeholder udelukkende kikærter, vand og en smule salt og bagepulver! De indeholder derfor en masse protein, komplekse kulhydrater (de gode), kostfibre, vitaminer og mineraler! De er et super godt alternativt til brød, fx til madpakken! Da de er glutenfri, er de en del mere massive end almindelige boller, og smager bedst med pålæg på. Se fx Mia Sommers lækre opskrifter på pålæg her (herunder fx bønnespreads, nøddepostejer og forskellige typer hummus).

 

 

Kikærteboller

(10 stk)

 

Ingredienser:

– 400 g. tørrede økologiske kikærter (dem på dåse kan ikke bruges!)

– 1,5 dl. væske (vand er fint, men for ekstra næring kan fx mandelmælk eller havremælk også bruges)

– 1-2 tsk. salt (kan udelades, fx til små børn)

– 2 tsk. bagepulver

– Tilsæt evt. en håndfuld økologisk hakket spinat/grønkål/friske krydderurter eller lignende, hvis du vil gøre dem ekstra sunde

 

Anvisning:

1. Læg kikærterne i blød i 8-12 timer (de skal ikke koges).

2. Tænd ovnen på 200 grader, almindelig ovn.

3. Blend kikærter, salt, væske og bagepulver i en blender, til det er en samlet masse.

4. Bland evt. hakket grønt i dejen.

5. Fordel med en ske dejen på på en bageplade i 10 lige store klumper.

6. Bag i 25 minutter.

7. Nyd!

 

 

kikærteboller
Kikærteboller med og uden spinat i.
Kikærteboller med spinat, og med hhv. frisk avokado og solsikkekernespread som pålæg.
Kikærteboller med spinat, og med hhv. frisk avokado og solsikkekernespread som pålæg.

Følg mig på Instagram og facebook for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil!


4 thoughts on “Kikærteboller”

  • 1
    Annemette on September 1, 2016 Reply

    Så fik jeg dem afprøvet, og de er jo bare super gode! Felix er inde i en småtspisende periode, og ham ammer jeg jo ikke, så super godt med et nærende alternativ til brød (y) 😀

    • 2
      NeoHippie on September 1, 2016 Reply

      Godt, at I kunne bruge dem! 🙂

  • 3
    Konni Højmark on September 3, 2016 Reply

    Har prøvet at bage kikærteboller dd. De er blevet meget klæge trods ekstra bagetid. Har putte revet squash og gulerødder deri. Ved ikke, om det kan have noget med det at gøre, da det giver mere fugt til dejen…?

    • 4
      NeoHippie on September 3, 2016 Reply

      Ja, det er helt sikkert derfor. Har ikke oplevet, at de blev klæge før, og netop grøntsager som squash og gulerødder indeholder meget væske.

      Det er nok bedre at bruge fx spinat, grønkål, solsikkekerner eller andet tørt – eller undlade at putte andet i, hvis du gerne vil undgå at de bliver klæge. Eller måske bare putte betydeligt færre gulerødder og squash i 🙂

      Mvh. Calina/NeoHippie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *