Nem og oliefri hummus

Nem og oliefri hummus

At kunne lave en god, hurtig og nem hummus, er et must som veganer. Det smager fantastisk, og så indeholder hummus store mængder protein, kostfibre, vitaminer og mineraler, som fx calcium, jern, zink, kalium, e- og a-vitamin, samt folat.

Hummus betyder egentlig bare ‘kikært’, og man kan variere din hummus på utallige lækre måder – men det kræver, at man først kan lave en basishummus. De fleste hummusopskrifter indeholder olie, hvilket jeg aldrig har forstået. Jeg ville aldrig tilsætte olie til min hummus, og den bliver alligevel altid lækker og cremet, så det er simpelthen overflødigt. Mange vil sige at fx olivenolie jo er sundt, men nej – oliven er sunde og den naturlige olie i oliven er sundt, men den koncentrerede og udpressede fedt fra hundredevis af oliven, som der gerne tilsættes en hummus, er bestemt ikke hverken naturligt eller sundt. Læs mere om mine alternativer til tilsatte fedtstoffer i bagning og madlavning her. Et trick jeg bruger for at gøre min hummus ekstra cremet uden olie, er ofte at lave den på 50% kikærter og 50% hvide bønner. Hvide bønner har en lidt anden og lidt blødere konsistens, men smager meget neutralt, så man kan ikke smage forskel – kun på konsistensen. Og så er det en nem måde at spise mere varieret på!

Denne opskrift er meget simpel. Man kan med fordel tilsætte flere krydderier, men det er ikke nødvendigt, og jeg er fan af at have et nemt udgangspunkt.

 

Sådan laver du en lækker og fedtfri hummus:

 

Det skal du bruge:

 

– 2 dåser økologiske kikærter af 400 g. hver (du kan også koge dem selv fra tørret. Erstat gerne 1 dåse kikærter med 1 dåse hvide bønner i stedet. Det giver en super konsistens og er virkelig sundt!)

– 1 spsk. økologisk tahin

– 2 fed økologisk hvidløg

– 1 tsk. havsalt

– Saften fra 1/2 økologisk citron

– Ca. 2 dl. af kikærtervandet fra dåsen/kogevandet, hvis du selv har kogt dem.

– Gerne lidt paprika eller frisk persille – kan dog sagtens udelades.

 

Sådan gør du:

1. Blend alle ingredienserne.

2. Smag evt. til med ekstra citron og salt.

3. Spis!

 

oliefri hummus

oliefri hummus

 

Tips til servering:

Hummus er perfekt til stænger af økologiske grøntsager – fx agurk, gulerod, selleri, squash. Det er en komplet og lækker frokost eller snack, som er 100% sund, nærende og smager vidunderligt! Du kan også lave stænger af økologisk groft brød eller knækbrød.

Derudover kan du bruge hummus i sandwich, pitabrød, på rugbrød, i tortillas og fx sammen med en salat.

 

Følg mig på facebook og Instagram, og få mere inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.


4 thoughts on “Nem og oliefri hummus”

  • 1
    Christina on September 9, 2016 Reply

    Tak for opskriften! Det smager fantastisk. Jeg har altid lavet humus med olie men det her smager så meget bedre!

    • 2
      NeoHippie on September 13, 2016 Reply

      Godt du kan bruge den! 😀

  • 3
    Sonni on February 22, 2017 Reply

    Suveræn opskrift er delt på fb og så meget bedre en almindelig humus

    • 4
      NeoHippie on February 22, 2017 Reply

      Tak! Jeg er glad for, at du kan bruge den 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *