Ovnbagt Butternut Squash

Ovnbagt Butternut Squash

Jeg har været virkelig dårlig til at lægge opskrifter ud på bloggen, som ikke er kager – fordi jeg simpelthen er så fanget af at lave sunde kager og desserter, at det er det, jeg ender med at prioritere. Men jeg laver jo også meget rigtig mad og lægger det også ud på Instagram, så jeg kan jo sådan set ligeså godt lige lægge det herind også.

Denne opskrift er på ovnbagt Butternut Squash og er virkelig virkelig nem at lave. Jeg er stor fan af græskar, da det både smager lækkert og er en vitaminbombe næsten uden lige.

Ligesom alle mine andre opskrifter er den selvfølgelig uden tilsat olie og kun af lækre og let tilgængelige råvarer – og så er der stor plads til variation – så hvis du ikke lige har nogle af ingredienserne, erstatter du bare med nogle andre. Det er ikke så vigtigt, præcis hvad du kommer i fyldet – det er konceptet ovnbagt græskar med fyld, der er lækkert!

 

Ovnbagt Butternut Squash:

 

Ingredienser:

(Til 1-2 personer)

– 1 økologisk Butternut Squash (moskusgræskar)

– 1-2 dl. blandede, hakkede og økologiske grøntsager – Jeg kan anbefale svampe og ærter – men hvad som helst der kan skæres småt ud, kan bruges.

– 1-2 dl. økologiske tørrede linser – i stedet for linser kan også bruges fx ris/bulgur/amarant/quinoa/nødder.

– 2 dl. økologisk plantemælk – kan anbefale kokosmælk eller cashewfløde.

– Krydderier – fx 1 tsk. paprika, 1/2 tsk. salt, 1 fed hvidløg, 1 tsk. timian.

 

 

Anvisning:

1. Tænd ovnen på 200 grader.

2. Kog linserne i ca. 20 minutter – til de er møre.

2. Skær din Butternut Squash over på langs og fjern kernerne med en ske.

3. Skrab græskarkødet ud og gem det – det skal i fyldet. Der skal skrabes så meget ud, at din Butternut Squash bliver en lille skål – men der må gerne være græskarkød tilbage i den – se billedet længere nede.

4. Sæt de to udhulede græskar i ovnen og bag i ca. en halv time – stik i dem og mærk efter, om de er bløde.

5. Mens græskarene bager, kan du forberede fyldet. Skær grøntsagerne ud i små stykker og hæld vandet fra linserne osv. Hvis det tager længere tid at forberede fyldet end at bage græskaret, tager du bare græskaret ud af ovnen, men lader ovnen være tændt.

6. Så skal fyldet tørsteges. Start med at hælde det “vådeste fyld” (fx svampe og frosne grøntsager) på panden og tilsæt resten, herunder græskarkød og krydderier. Bland det hele rundt og smag til med krydderierne. Steg i ca. 5 minutter ved mellem varme.

7. Hæld plantemælken på panden og bland med fyldet – sluk panden hurtigt efter.

8. Hæld fyldet i det ellers færdigbagte græskar og bag videre i 5 minutter.

9. Pynt evt. med hakkede nødder eller krydderurter og server!

 

Græskaret kan sagtens spises som hovedret alene, men er også lækkert som tilbehør til hvad som helst!

 

Ovnbagt Butternut Squash
Ovnbagt Butternut Squash

Følg mig på facebook og Instagram og få inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *