Ovnbagte forårsruller med krydret quinoafyld

Ovnbagte forårsruller med krydret quinoafyld

Herhjemme laver vi tit ovnbagte forårsruller – det er nemlig hurtigt at lave rigtig mange til fryseren, de er meget børnevenlige, smager super lækkert og kan varieres i det uendelige.

Jeg startede egentlig dette indlæg med at skrive flere varianter af fyld, men det blev rodet, og det er virkelig unødvendigt. For det er ikke svært. Konceptet er så simpelt – køb en pakke forårsrulledej, smør med kokosmælk, steg nogle blandede grøntsager/svampe på panden i sojasauce og fold så ellers bare forårsruller på livet løs og bag dem i ovnen.

Når jeg så vælger at lave en opskrift alligevel, er det fordi næsten alle forårsrulleopskrifter er baseret på grøntsager og stegt i en masse olie, så det er ikke svært at finde inspiration til. Denne opskrift er baseret på quinoa i stedet, så er også egnet til de grøntsagsforskrækkede. Og så er det en nem og lækker måde at spise lidt mere quinoa på, hvilket man – udfra et sundhedsmæssigt perspektiv – bør gøre! Quinoa er proteinrigt og indeholder alle 9 essentielle aminosyrer, som kroppen ikke selv kan producere. Derudover indeholder de antioxidanter, en masse kostfibre, lidt omega 3 og har et højt mineralindhold, fx af jern.

Min mand Benjamin er en af de sjældne grøntsagsforskrækkede veganere, og han elsker denne opskrift! Det gør jeg også, men som meget grøntsagsglad veganer, varierer jeg dem ofte med fx spidskål, porre, bønnespirer og champignon, stegt i lidt sojasovs på panden inden.

Disse forårsruller er ikke stegt i olie. Det kan man selvfølgelig sagtens vælge at gøre, men det er ikke nødvendigt. De bliver lækre, gyldne og sprøde i ovnen og så kan man bage dem alle på én gang, så det er betydeligt nemmere. Jeg kan anbefale de små forårsrulleark til små børnehænder – det er et hit herhjemme!

 

Ovnbagte forårsruller med fyld af quinoa

Ingredienser:

(Mængden af fyld passer ca. til en standard pakke forårsrulledej).

 

– 1 pakke forårsrulledej (Dette kan fås i alle asiatiske købmænd, både til store og små forårsruller. Hvis du vil have en økologisk og lidt sundere udgave, er det lidt sværere at finde, men man kan fx købe denne økologiske forårsrulledej fra Årstiderne).

– 2 dl. økologisk kokosmælk

– 2 dl. økologisk quinoa (rød eller hvid, det er uden betydning)

– 1 økologisk løg

– 2 fed økologisk hvidløg

– Krydderier, fx salt, cayennepeber, tørret oregano.

 

Sådan gør du:

1. Tag forårsrulledejen ud af fryseren ca. 30 minutter før du skal bruge den, da dette gør det lettere at skille arkene fra hinanden.

2. Forbered fyldet:

  • Kog quinoa og lad det trække. Koges med ca. 3-4 dl vand i 15 minutter, efterfulgt af 5 minutters trækketid. Læs evt. anvisninger på pakken.
  • Steg kort quinoa, finrevet løg, presset hvidløg og krydderier på panden sammen med ønskede krydderier. Jeg brugte 1 tsk. salt, 1/2 tsk. cayennepeber og 4 tsk. tørret oregano. Olie er overflødigt, da løget afgiver tilstrækkeligt væske og det ikke skal stege så længe. Steg indtil løget er let brunet.

3. Hæld kokosmælken op i en skål og find en pensel eller en lille ske frem.

4. Så skal forårsrullerne foldes. Tag et ark forårsrulledej på en tallerken og vend det, så et hjørne peger ned mod dig selv.

5. Smør hele arket med kokosmælk med en pensel eller lille ske.

6. Placer en stribe fyld på arket, lidt under midten og rul det hjørne, som vender ned mod dig stramt rundt om fyldet. Rul videre, og når du når midten af arket, folder du spidserne/siderne ind over den rullede dej. Fold stramt den sidste halvdel af arket færdig. Kokosmælken sørger for, at dejen holder sig klistret sammen. Hvis du er i tvivl om, hvordan man folder forårsruller, kan du se en lille video af det her.

7. Fold alle forårsrullerne og placer dem på en bageplade. Bag ved 200 grader indtil de er gyldne – ca. 15-20 minutter, kig til dem undervejs.

8. Servér evt. med stegte ris eller med sojasauce/sød chilisauce. Kan sagtens fryses og genopvarmes i ovn.

 

Ovnbagte forårsruller

Følg mig på facebook og Instagram for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *