Trin-for-trin Guide til Proteinrig Chokoladeis

Trin-for-trin Guide til Proteinrig Chokoladeis

Jeg laver sund bananis næsten dagligt til morgenmad eller mellemmåltid til mig selv, barnet i maven og til min datter Aston – eller som dessert til min mand Benjamin og mig selv om aftenen. Enten i form af lækre milkshakes, fast is eller smoothie bowls med forskellige toppings. For variationens og sundhedens skyld er jeg derfor begyndt at tilsætte og basere isen på forskellige råvarer – jeg varierer selvfølgelig smagen, så jeg laver både frisk frugtis, som fx jordbæris, blåbæris eller ananasis, og andre gange laver jeg cremede og mere syndigt smagende (men dog stadig sunde) udgaver med fx chokolade, vanilje eller peanutbutter. Men på det sidste er jeg begyndt at basere isen på hjemmelavet plantemælk af forskellige kerner, korn, nødder eller frø – eller ligefrem på klassiske vegetabilske proteinkilder som fx linser eller bønner, som min nyeste idé er. Det gør ingen forskel på smagen overhovedet, da isen smager af hvad end smag man tilsætter, som fx jordbær eller kakao. Det gør heller ingen forskel på konsistensen, da mælken er så finblendet, at det ikke kan smages. Til gengæld er det en super lækker og sund måde at få ekstra næring og sund plantebaseret protein på – enten til sig selv eller til sit barn.

Denne guide er baseret på mineral- og proteinrige røde bønner – men det smarte er, at du kan lave plantemælk ud af næsten alting. Fx også andre typer bønner, alle slags linser, gule flækærter, kikærter, sesamfrø, hørfrø, nødder, hirse eller havre. Vælg bare efter hvad du lige har i huset, hvad du gerne vil spise mere af eller snige i dine børn, men måske ellers har svært ved at få gjort.

Anse derfor denne guide som en vejledning til at eksperimentere videre selv!

 

Trin-for-Trin Guide til Proteinrig Chokoladeis

(1-2 personer, stor portion)

Ingredienser:

– 4-5 frosne, økologiske og modne bananer. Det er vigtigt, at bananerne er modne inden de fryses, da de bliver sødere, jo mere modne de er, og det derfor bliver overflødigt at tilsætte fx sukker til isen. Bananerne kan med fordel skrælles og skæres i små stykker inden de fryses og skal have været i fryseren i min. 4 timer inden brug – gerne længere.

– 1 håndfuld økologiske røde bønner. Bønnerne kan bruges direkte fra dåse/karton, men hvis du bruger tørrede bønner som jeg, skal de iblødsættes og koges først. Du kan også sagtens bruge en håndfuld kogte linser, kikærter, andre typer bønner, havregryn, hirse, blandede nødder, kerner osv. i stedet.

– 2 dl. vand. Vandmængden afhænger af, hvor fast du vil have isen, hvor god en blender/foodprocesser du har og hvor små stykker, du har skåret bananerne i. En meget effektiv blender kan fx lave fast is uden særlig meget væske, hvor en mere sløv blender har brug for mere væske og nærmere laver softice. Du kan dog hjælpe blenderen på vej og nedsætte behovet for væske ved at skære bananerne ud i små stykker, inden du fryser dem. Hvis du vil have milkshakes, skal du blot tilsætte mere vand og evt. lidt flere bønner.

– Hvad isen skal smage af – fx en stor håndfuld frosne eller friske bær, ananas eller 2 spsk. usødet kakaopulver, 2 spsk. peanutbutter (den uden tilsat sukker og olie, læs bagpå), 1 tsk. vaniljepulver osv. På isen på billederne har jeg brugt 2 spsk. kakaopulver og 2 spsk. peanutbutter.

– Eventuelle toppings – Det kan fx være hakkede nødder, frisk frugt eller hakket mørk chokolade.

 

Anvisning:

1. Hæld bønner (eller hvad du baserer mælken på) og vand i en blender eller foodprocesser. Hvis du bruger tørrede bønner, skal de iblødsættes og koges inden brug.

Proteinis

2. Blend indtil der ikke er nogle klumper i og det bliver til en hvidlig mælk. Røde bønner giver en lidt lyserød mælk, men næsten alt andet giver faktisk bare hvid mælk. Mælken skal ikke filtreres – det er helt unødvendigt til brug i is og man fjerner bare en masse af næringen ved filtrering.

proteinis

3. Tilsæt frosne bananer og smagen (fx bær, peanutbutter eller kakaopulver) til blenderen.

proteinis

4. Blend indtil isen er helt cremet og uden klumper. Det kan være nødvendigt at stoppe blenderen flere gange og røre rundt, hvis den ikke længere tager fat. Det tager gerne et par minutter samlet set.

proteinis

5. Hæld isen i en skål og spis med det samme – gerne med forskellige toppings for sundhed eller pynt. Nyd!

proteinis
Proteinis på røde bønner med kakaopulver og peanutbutter.

Følg mig på Instagram og facebook for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


11 thoughts on “Trin-for-trin Guide til Proteinrig Chokoladeis”

  • 1
    Katrine on October 30, 2016 Reply

    Det ser virkelig lækkert og sundt ud – det må absolut afprøves!
    Men kan man mon bruge tørrede bønner, der efter udblødning og kogning har været en tur i fryseren? 🙂
    Mvh Katrine

    • 2
      NeoHippie on October 30, 2016 Reply

      Hej Katrine.

      Det kan du helt sikkert godt, ja! Bare de er udkogt nok inden til at kunne blendes uden klumper. Det er det eneste, som har betydning for mælken 🙂

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 3
    Marion on October 30, 2016 Reply

    Hejsa😊 Kan man fryse den ned istedet for at spise den med det samme? Kan man også bruge en ismaskine bagefter blendningen?
    Hilsen Marion

    • 4
      NeoHippie on October 31, 2016 Reply

      Hej Marion 🙂

      Nej, man kan desværre ikke bare fryse is lavet på bananer ned bagefter, da det bliver stenhårdt og krystalliserer. Om man kan bruge en ismaskine ved jeg ikke, da jeg ikke har nogen erfaring med ismaskiner, men mon ikke? Hvad ville formålet være, tænker du?

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 5
    Marion on November 16, 2016 Reply

    Ismaskinen rører rundt mens den køler den helt ned til is, formålet skulle være at den ikke krystalliserer isen. Jeg plejer også at bruge kokosmælk i mine is, måske det har noget at sige i forhold til udfaldet🤔

    • 6
      NeoHippie on November 19, 2016 Reply

      Ah, jeg forstår.

      Jo højere fedtindhold, jo mere sandsynligt er det, at isen ikke krystalliserer – så kokosmælk har helt sikkert noget at skulle have sagt. Men eftersom netop denne variant laves på bønnemælk, tror jeg desværre ikke, at ismaskinen vil kunne klare jobbet alene.

      Måske hvis du laver en af mine andre opskrifter, hvor du så tilsætter kokosmælk som plantemælk? Derudover er min erfaring med bananis faktisk ikke så meget, at det krystalliserer – mere at det bare bliver stenhårdt. Det ved jeg heller ikke, om en ismaskine kan afhælpe?

      Hvis du prøver, må du endelig vende tilbage 🙂

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 7
    Josephine on November 27, 2016 Reply

    Dine is ser SÅ LÆKRE ud! Har dog den udfordring at min mand ikke kan lide bananer. Har du nogle gode ideer til hvad man kan bruge istedet? 😊

    • 8
      NeoHippie on November 27, 2016 Reply

      Uh, nu er de jo baseret på bananer, så det vil være en fuldstændig anden opskrift, desværre :/
      Jeg ville dog evt. forsøge mig med bananis alligevel, med tilsat fx peanutbutter og kakaopulver, da det gør, at bananen ikke kan smages igennem.

      Alternativt kan man også lave is på fx mango på samme måde, men det er en betydeligt dyrere og lidt mere besværlig løsning – og mango er meget mere markant i smagen, hvorfor man ikke rigtig bare kan tilsætte fx peanutbutter og lignende.

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 9
    Hanne larsen on November 28, 2016 Reply

    Du kunne prøve med medjol dadler

  • 10
    Bettina Tan on December 11, 2016 Reply

    Hej Calina,
    Tak for én af mine yndlingsbloks.
    Hvis jeg nu ikke tåler kakao så godt, hvilke frugt- og bærkombinationer (evt. frø- nøddekombinationer) synes du så er godt i proteinisen og kræver frugterne/bærerne nogen forarbejde (ser desværre at frosne hindbær altid skal koges først).
    Når du nævner kokosmælk i dine opskrifter er det så det på 1- literskarton eller på dåse?
    Hilsen Bettina

    • 11
      NeoHippie on December 11, 2016 Reply

      Hej Bettina.

      Godt du kan bruge den <3

      Du kan sagtens bruge friske bær i isen, eller du kan give frosne bær et opkog og genfryse dem, hvis du vil. Personligt løber jeg risikoen og bruger frosne bær, også hindbær, direkte fra posen, men da der er risiko for madforgiftning, vil jeg selvfølgelig ikke anbefale andre det - det må man gøre op med sig selv.

      Jeg laver som regel isen på jordbær, (ægte) blåbær eller hindbær. De kan sagtens kombineres, eller bare bruges hvert for sig. De "falske" blåbær - dvs. dem som er hvide indeni, kan dog ikke bruges, da de stort set ikke smager af noget. Det skal være de ægte, som er mindre og helt mørke indeni. Jeg ville bruge en god håndfuld bær i isen. Du kan også sagtens bruge fx ananas i stedet.

      Hvilke toppings du bruger er uden betydning - hvad end du foretrækker i smag. Personligt er jeg dog fx vild med groft kokosmel/kokosflager sammen med jordbæris og vaniljepulver, samt kokos sammen med ananasis. Af nødder har jeg ikke selv præferencer, jeg bruger hvad end jeg har i huset 🙂

      Når jeg nævner kokosmælk i opskrifter, er det kokosmælk på dåse, jeg henviser til, da fedtindholdet som regel er højere, end dem på karton. Enkelte opskrifter er det uden betydning med fedtindholdet - fx Pina Colada Smoothie – men det er fx af afgørende betydning i mine Ferrero Rocher, at det er den på dåse. Så hvis du vil være på den sikre side, skal du vælge dåsen. Jeg kan anbefale Änglamarks dåsekokosmælk – de er økologiske, uden skadelige stoffer, rimeligt billige og skulle være bæredygtigt og etisk produceret.

      Mvh. Calina/NeoHippie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *