Nemme quinoadeller – særligt rige på jern og protein!

Nemme quinoadeller – særligt rige på jern og protein!

Denne opskrift skulle faktisk være udgivet for længe siden, men jeg havde gemt den som note på min telefon, mens jeg lavede den. Og da jeg kun bruger second hand-elektronik, stoppede telefonen pludseligt med at virke kort efter af uforklarlige årsager og opskriften forsvandt.

Jeg har derfor brugt nogle forsøg på at genskabe opskriften og det er endelig lykkes – endda i en endnu bedre udgave! De smager super godt og bliver lækkert sprøde udenpå. Og så er de glutenfri, hvis man går op i det. Som det fremgår af opskriften, kan man enten vælge at bruge hirseflager eller havregryn. Hirseflagerne er glutenfri og det er nemmere for kroppen at optage næring fra dem, hvorfor dellerne bliver ekstra rige på fx jern ved brug af hirse. Til gengæld er det dyrere og mange har havregryn i huset i forvejen – og havregryn kan fint erstatte hirsen, hvis man hellere vil det.

Quinoa er et komplet protein – hvilket betyder, at det indeholder alle de essentielle aminosyrer, som kroppen ikke selv kan producere. Derudover er de rige på kostfibre, antioxidanter og mineraler som jern, magnesium, kalium og zink. Så dellerne er super sunde og særligt gode til alle, som gerne vil have et naturlig boost af jern og sunde proteiner, som fx gravide og børn (eller alle andre).

 

Opskrift på Quinoadeller

Ingredienser:

– 2 dl. økologisk rød quinoa, tørret

– 1 økologisk løg

– 2 fed økologisk hvidløg

– 2,5 dl. økologiske hirseflager ELLER havregryn

– 70 g. økologisk tomatpuré

– 2 tsk. salt

– 1/2 tsk. økologisk paprika

– 4 tsk. tørret økologisk oregano

 

Anvisning:

1. Kog quinoa med 3 dl. vand i en lille gryde ved mellem varme og med låg over i 15 minutter. Sluk for varmen og lad trække 5 minutter efterfølgende.

2. Blend løg, hvidløg, tomatpuré, 1 dl. vand og krydderier sammen i en blender eller med en stavblender.

3. Hæld blandingen over i en skål og tilsæt quinoa og hirseflager/havregryn.

4. Form små deller eller bøffer og steg på panden et par minutter på hver side, til de bliver sprøde og brune.

Hvis du har en god pande, kan du med fordel undlade at bruge olie. Alternativt kan du fx stege i lidt økologisk rapsolie.

De kan også bages i ovnen i stedet: Form dellerne/bøfferne på en bageplade og bag dem ved 200 grader i 7-10 minutter på hver side (vend dem undervejs). Om de skal have 7 eller 10 minutter afhænger af størrelsen, så mærk på dem efter 7 minutter. De skal være blevet hårde og sprøde undenpå inden de vendes, og giv dem så tilsvarende tid på den anden side.

5. Servér fx i sandwich, i madpakken, i burgere eller sammen med sovs og kartofler, som alle andre typer deller.

quinoadeller

quinoadeller
Quinoadellerne paneret i hirseflager inden bagning og brugt som bøf i sandwich med friske grøntsager og basilikumspesto.

Følg mig på facebook og Instagram for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


10 thoughts on “Nemme quinoadeller – særligt rige på jern og protein!”

  • 1
    Jana on January 5, 2017 Reply

    Skøn opskrift! Glæder mig til at prøve dem 🙂

  • 2
    Ditte on January 25, 2017 Reply

    Må jeg spørge om der er en bestemt årsag til at mange af dine opskrifter er fedtfri i den forstand, at de er uden tilsatte olier?
    Jeg har ofte lavet eksempelvis hummus for at lokke planteolier i min søn, så det er helt nyt for mig at se en fedtfri version af den og andre opskrifter på din blog 🙂

    Tak for en spændende blog med meget lækre opskrifter!

    • 3
      NeoHippie on January 25, 2017 Reply

      Godt du kan bruge bloggen <3

      Ja, jeg forsøger at spise så naturligt og uforarbejdet som muligt - og olier er ligesom fx raffineret sukker kraftigt forarbejdede.
      Jeg vil derfor hellere have mine sunde fedtstoffer fra kerner, nødder, avokado og lignende - altså hele og uforarbejdede fødevarer - da man på den måde både får de sunde fedtstoffer + al næringen (vitaminer, mineraler, kostfibre, protein, komplekse kulhydrater), som ellers er fjernet fra olier.

      Det er dog rigtig svært at finde opskrifter uden disse forarbejdede fødevarer i vores madkultur, hvorfor jeg udelukkende laver opskrifter uden dem på bloggen 🙂

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 4
    Cecilie on January 26, 2017 Reply

    Hej Calina

    Jeg har noget tid fulgt din blog. Den er meget inspirerende! Sidste år, da jeg faldt over din blog, fandt vi frem til, at jeres måde at leve på, harmonerer rigtig godt med det livssyn og værdier vi selv har. Mange ting gør vi allerede, men der er stadig meget at tage fat i. Vi blev enige om at starte småt og et sted og så bygge videre derfra. Så vi begyndte at bruge vaskenødder, og den løsning har vi været glade for.

    Jeg tænkte på, om du ville have lyst til at lave et indlæg om, hvordan man starter med at lægge sin livsstil om. Det kræver jo meget også i forhold til ens omgangskreds og familie, som måske kan være lidt undrende. Hvordan gjorde I?

    • 5
      NeoHippie on January 26, 2017 Reply

      Hej Cecilie – mange tak <3

      Jo, det vil jeg gerne og det gør jeg nok også på et tidspunkt på den ene eller anden måde - det er dog meget individuelt tror jeg, da folks prioriteter er så forskellige. Nogle ønsker først at ændre kosten, nogle deres tilgang til børn, nogle går mere op i at undgå "kemi", shopping osv.

      Derfor vil mit umiddelbare råd være, at finde ud af hvad jeres vigtigste prioriteter er og ændre jeres vaner der først. Hver gang man har ændret en vane, den er blevet en selvfølge, og man derfor har overskud til at ændre mere, kan man så arbejde videre med næste. Det har virket rigtig godt for os, og vi arbejder fortsat på at ændre vaner til det bedre hele tiden - hver gang vi har overskud til at lære nyt. Jeg fordyber mig gerne i ét emne af gangen, som jeg så researcher en masse og ændrer vaner derefter. På et tidspunkt er de vaner så blevet en selvfølge i vores hverdag og jeg er godt inde i emnet, og kan bevæge mig videre til næste projekt.

      Mht. omgangskredsen tror jeg, at det har stor betydning, at man føler sig sikker i sit valg og kan argumentere for det. De personer som er meget undrende, har ofte ikke selv tænkt over det eller har nogle personlige barrierer i forhold til det. Her kan man så fx vælge at have sat sig godt ind i, hvorfor man gerne vil ændre vaner og forsøge at forklare dem det - mange bliver selv inspirerede til at tænke over deres egne valg, hvis de hører gode argumenter. Hvis folk er meget kritiske eller man ikke selv har lyst til at diskutere det, kan man også bare gøre klart, at det er et valg og at man heller ikke blander sig i deres valg.

      Jeg plejer selv kun at argumentere og forklare, hvis folk spørger mig direkte. Jeg melder ud, hvis vi fx ikke ønsker at modtage gaver, nye ting eller fx dengang jeg besluttede kun at spise vegansk - men uddyber ikke nærmere omkring hvorfor, hvis folk ikke spørger. Jeg har altid mange gode argumenter og er sikker i mine beslutninger, så folk kan ikke rigtig modsige det, hvis de først spørger og hører mine årsager til det. Nogle gange kan man selvfølgelig være meget uenige med andre mennesker i en livsfilosofi, og der vil jeg anbefale blot at lade det ligge og ændre emne - men stadig forvente, at folk accepterer ens valg uden at angribe yderligere, hvis man ikke selv angriber deres.

      Jeg håber, at du kunne bruge mit foreløbige svar til noget 🙂

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 6
    Anja on February 4, 2017 Reply

    Hvordan sikrer du at dejen ikke faldet fra hinanden på panden?
    Har lige forsøgt at lave dem men måtte opgive.

  • 7
    Anja on February 4, 2017 Reply

    Så lykkedes det! 🙂

    Tak for en fantastisk blog.

    • 8
      NeoHippie on February 5, 2017 Reply

      Godt, at det lykkedes! Jeg trykkede dem bare hårdt sammen til klumper.

      Jeg er glad for, at du kan bruge bloggen 🙂

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 9
    Christina on February 9, 2017 Reply

    Super lækre! Lavede dem i aftes og satser på at spise dem her til frokost også. Var løbet tør for løg så blendede en rest butternut squash og en lille rødbede som jeg blandede i istedet. Mmmm de blev gode. 😊

    • 10
      NeoHippie on February 10, 2017 Reply

      Det lyder også lækkert! 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *