Råkost med spinat og solsikkekerner

Råkost med spinat og solsikkekerner

Denne råkost er en nøje sammensat bombe af vitaminer og mineraler – den er selvfølgelig super sund for alle, men da jeg pt. er gravid, sammensatte jeg den, så jeg kunne få dækket mine forhøjede næringsbehov som gravid og ammende.

Den er nemlig rig på C-vitamin, jern, calcium, folsyre og kostfibre, som alt sammen er vigtigt at få rigeligt af under graviditeten. Men derudover indeholder den også store mængder af de fleste B-vitaminer, A-vitamin, E-vitamin, K-vitamin, kobber, magnesium, mangan, selen, zink og kalium – samt alle de nødvendige aminosyrer i protein. Så den indeholder så godt som det hele! Og hvis du spiser hele skålen selv, får du faktisk dækket over 50% af dit daglige næringsbehov på under 400 kalorier (dermed altså kun næringsbehov, dvs. 50 % af de vitaminer, mineraler, kostfibre osv. du skal have på en hel dag og ikke det samlede daglige energibehov, da det er op mod 2000 kalorier dagligt, plus/minus).

Da man optager vegetabilsk jern (her fra spinaten) bedst ved samtidig indtagelse af C-vitamin, består dressingen af citronsaft, som er proppet med C-vitamin. Og da man generelt optager mange vitaminer og mineraler bedst sammen med samtidig indtagelse af fedt, er der tilsat solsikkekerner, så man får naturligt og uforarbejdet fedt gennem råvaren i stedet for gennem forarbejdede og næringsfattige olier, som ellers oftest tilsættes salater.

Og udover at være super sund, smager den også lækkert og frisk og er nem at lave!

 

Opskrift på råkost med spinat og solsikkekerner

 

Ingredienser:

– 4 økologiske gulerødder

– 4 håndfulde økologisk frisk spinat

– 1 håndfuld økologiske solsikkerkerner

– 1 økologisk citron

 

Anvisning:

1. Skyl gulerødderne og riv dem fint på et rivejern. Når du køber økologiske gulerødder, behøver du ikke skrælle dem først.

2. Skyl spinaten og hak den i bitte små stykker og bland sammen med de revne gulerødder.

3. Pres citronen ned i råkosten og bland godt rundt.

4. Tilsæt solsikkekerner og bland igen. Spises samme dag eller dagen efter, såfremt den har været opbevaret i en lukket beholder.

råkost

Følg mig på facebook og Instagram for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


4 thoughts on “Råkost med spinat og solsikkekerner”

  • 1
    Helene S on July 21, 2017 Reply

    Lyder super lækkert! Men jeg synes, at jeg har hørt at man ikke skal spise for mange solsikke kerner, når man er gravid og ammer. Hvad tænker du om det? Tak. Dbh, Helene

    • 2
      NeoHippie on July 21, 2017 Reply

      Ja, det gælder faktisk helt generelt, ikke blot for ammende og gravide – ligesom med hørfrø, grundet et højt indhold af cadmium. Derfor spiser vi det ikke så tit, men foretrækker sesamfrø og chiafrø i dagligdagen 🙂

  • 3
    Helene S on July 22, 2017 Reply

    Tak for det, det var også min opfattelse. Men ville lige tjekke. Jeg har allergi for mandler og mange nødder, så er meget interesseret i at få så mange kerner og frø som muligt. Jeg spiser også mange sesam- og chiafrø, og også en del græskarkerner, og er begyndt på hampefrø efter du har skrevet om det. Er der andre frø eller kerner, du kan anbefale? Tak!

    • 4
      NeoHippie on July 30, 2017 Reply

      Jeg spiser også chufa (jordmandler) og birkes. Chufa smager ligesom en blanding af friske hasselnødder og kokos, og kan fås i de fleste helsekostforretninger. De har fx højt indhold af magnesium, e-vitamin og kostfibre. Og så kan den spises af nøddeallergikere, da det egentlig ikke er en nød (y)

      Birkes har et meget højt jernindhold. Jeg putter dem gerne i smoothies, så de blendes og dermed optages nemmere 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *