Råkost med spinat og solsikkekerner

Råkost med spinat og solsikkekerner

Denne råkost er en nøje sammensat bombe af vitaminer og mineraler – den er selvfølgelig super sund for alle, men da jeg pt. er gravid, sammensatte jeg den, så jeg kunne få dækket mine forhøjede næringsbehov som gravid og ammende.

Den er nemlig rig på C-vitamin, jern, calcium, folsyre og kostfibre, som alt sammen er vigtigt at få rigeligt af under graviditeten. Men derudover indeholder den også store mængder af de fleste B-vitaminer, A-vitamin, E-vitamin, K-vitamin, kobber, magnesium, mangan, selen, zink og kalium – samt alle de nødvendige aminosyrer i protein. Så den indeholder så godt som det hele! Og hvis du spiser hele skålen selv, får du faktisk dækket over 50% af dit daglige næringsbehov på under 400 kalorier (dermed altså kun næringsbehov, dvs. 50 % af de vitaminer, mineraler, kostfibre osv. du skal have på en hel dag og ikke det samlede daglige energibehov, da det er op mod 2000 kalorier dagligt, plus/minus).

Da man optager vegetabilsk jern (her fra spinaten) bedst ved samtidig indtagelse af C-vitamin, består dressingen af citronsaft, som er proppet med C-vitamin. Og da man generelt optager mange vitaminer og mineraler bedst sammen med samtidig indtagelse af fedt, er der tilsat solsikkekerner, så man får naturligt og uforarbejdet fedt gennem råvaren i stedet for gennem forarbejdede og næringsfattige olier, som ellers oftest tilsættes salater.

Og udover at være super sund, smager den også lækkert og frisk og er nem at lave!

 

Opskrift på råkost med spinat og solsikkekerner

 

Ingredienser:

– 4 økologiske gulerødder

– 4 håndfulde økologisk frisk spinat

– 1 håndfuld økologiske solsikkerkerner

– 1 økologisk citron

 

Anvisning:

1. Skyl gulerødderne og riv dem fint på et rivejern. Når du køber økologiske gulerødder, behøver du ikke skrælle dem først.

2. Skyl spinaten og hak den i bitte små stykker og bland sammen med de revne gulerødder.

3. Pres citronen ned i råkosten og bland godt rundt.

4. Tilsæt solsikkekerner og bland igen. Spises samme dag eller dagen efter, såfremt den har været opbevaret i en lukket beholder.

råkost

Følg mig på facebook og Instagram for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *