Derfor spiser jeg (som oftest) Raw till Four

Derfor spiser jeg (som oftest) Raw till Four

At spise Raw eller at være frugtar kommer faktisk ud på et. Det er en afart af veganisme, som går ud på, at man kun spiser frugt, grøntsager, nødder og kerner, som gerne må være tilberedt, men som ikke må være opvarmet til mere end 40 grader.

De flestes fordom omkring frugtarer er, at de kun spiser nedfalden frugt, da de tror, at frugten lider, når den bliver plukket. Det er en myte, og den stammer fra 90’er klassikeren Notting Hill, hvor Hugh Grant slæber en lille forsagt kvinde med hjem til familien, som er frugtar. Fuldtidsfrugtarer er meget sjældne, men findes og de lever ikke kun af nedfalden frugt, det er bare fjollet. De er veganere, sandsynligvis bl.a. fordi de ved at dyr lider under opdræt og jagt, men de fleste bliver frugtarer pga. sundheden – ikke etikken.

De flestes indtryk af Raw Food er sandsynligvis det samme som deres indtryk af Paleo, 5:2-kuren og andre populære diæter, men det er faktisk præcist det samme koncept som frugtarisme: Alt maden er lavet på friske frugter og grøntsager, nødder og kerner, nogle gange tilberedt som retter og andre gange bare i den naturlige form.

Personligt er jeg ikke frugtar, da jeg spiser mad, der er tilberedt over 40 grader. Jeg er dog deltidsfrugtar og spiser (som oftest) udelukkende rå frugt, grøntsager, nødder og kerner indtil aftensmaden.

 

Hvorfor være deltidsfrugtar/Raw till Four?

Jeg har valgt at være deltidsfrugtar, da det er en nem og lækker måde at få dækket sit daglige vitamin- og mineralbehov på, bevare vægten på et sundt niveau (eller tabe sig, hvis man har behov for det) og holde sig fuld af energi hele dagen!

Det er ikke en principsag med strenge regler, hvor jeg ikke må spise brunch, hvis jeg er på café med en veninde, eller ikke må få morgenbrød på min fødselsdag. Det er et tilvalg om at starte de fleste dage med lækre, økologiske farvestrålende friske frugter og smoothies, proppet med vitaminer og mineraler og så spise friske og nærende grøntsager i løbet af dagen, hvis jeg bliver sulten senere. Hvis jeg fx er på café inden aftensmaden spiser jeg nogengange en sandwich, men som regel vælger jeg en stor smoothie og når jeg selv laver morgenmad og frokost, er det altid Raw.

På den måde behøver jeg aldrig at stresse over ikke at få Sundhedsstyrelsens anbefalede “min. 600 g. frugt og grønt om dagen”, da jeg som regel får minimum 1000 g. Jeg behøver ikke have dårlig samvittighed, hvis jeg glemmer at lave salat til aftensmaden. Jeg behøver ikke at tage multivitaminpiller, da jeg får så rigeligt af vitaminer og mineraler i løbet af dagen. Jeg har aldrig problemer med maven, da jeg får masser af kostfibre hver dag. Jeg behøver ikke at tænke på vægten og være på kur, da frugt og grønt indeholder meget færre kalorier end familien Danmarks traditionelle morgenmad, bestående af brød, ost, æg, mælk, kødpålæg, smør, sukkerholdige morgenmadprodukter osv. Og jeg vågner op hver dag fuld af energi (endda på trods af natamninger), da min krop er i balance og får hvad den skal bruge, uden giftige tilsætningsstoffer.

 

Hvad så med aftensmad?

Om aftenen er jeg sjældent frugtar. Det hænder, at jeg tager hele dage, hvor jeg kun spiser frugt og grønt, men som regel spiser jeg lækker, varm og vegansk mad til aften. Jeg forsøger at spise primært uforarbejdet mad, uden tilsat olie og sukker, men ellers spiser jeg som de fleste veganere gør – lækker, farvestrålende varm mad, med masser af smag og variation. Hvis du har svært ved at forestille dig, hvad en veganer spiser (udover iceberg og agurk), så følg mig på Instagram, hvor jeg dagligt poster billeder af min mad.

 

Er det ikke dyrt med alt det frugt og grønt, og så økologisk?

Jeg spiser meget store mængder frugt, grønt, nødder og kerner og udelukkende økologisk. Som i 100% økologisk. Og nej, det er ikke dyrere. Jeg køber slet ikke pålæg, brød, morgenmadsprodukter osv., så det går faktisk lige op. Derudover sparer man som veganer generelt rigtig mange penge ved ikke at købe kød, æg og mælkeprodukter. Og så lærer man at købe storkøb eller at spise efter tilbuddene – dvs. min morgenmad og frokost oftest bestemmes af sæsonvarer eller tilbud, hvilket sikrer en god variation. Det er også nemmere, da man ikke behøver at planlægge madpakker – man kan bare have en pose blandet frugt, grønt og nødder med, eller købe det i enhver kantine/supermarked på vejen meget billigt.

 

Storkøb af frugt gennem frugtfællesskab
Storkøb af frugt gennem frugtfællesskab

Kan man blive mæt af frugt og grønt alene?

Selvfølgelig kan man det. Hvis man ikke er mæt, har man ikke spist nok. Man skal bare droppe forståelsen af, at frugt er noget man spiser et enkelt stykke af. Man vil selvfølgelig ikke kunne blive mæt af et æble eller en agurkeskive, men prøv med 1 liter smoothie, 5 bananer, 3 æbler, en håndfuld nødder, 6 gulerødder osv. Mulighederne og variationerne er uendelige, man skal bare vænne sig til at købe og spise større mængder end man plejer.

Hvis man oplever, at det er svært at få næring nok og taber sig for meget, kan jeg anbefale at man skruer op for frugter som banan, mango og avokado, laver smoothie på fx kokosmælk, spiser flere nødder, særligt paranødder, makadamianødder og cashews, og spiser større portioner aftensmad, sunde desserter og flere mellemmåltider. Spis løs!

 

Hvad spiser man fx?

Personligt drikker jeg som regel en kæmpe smoothie til morgenmad, gerne en hel liter. Det kan fx være en smoothie med 4-5 bananer og en pose frosne bær, og så plantemælk (fx mandel- eller cashewmælk) som væske, men vand kan også sagtens bruges. Og så er det ellers bare at tilsætte fx sesamfrø, hørfrø, solsikke- eller græskarkerner, avokado, spinat, blandede frugter, juice, tang (ja, det kan man også), havregryn – mulighederne er mange.

Få inspiration til lækre smoothies her.

Ellers kan jeg også finde på at spise en hel ananas eller mango skåret i stykker, 4-5 appelsiner, 1/2 bakke friske abrikoser, en bakke friske bær, en stor portion sund og hjemmelavet is eller milkshake.

Hvis jeg bliver sulten op ad dagen, spiser jeg så fx gulerødder, agurk, nødder, bananer, eller hvad jeg lige har i huset/kan købe i nærmeste supermarked i stedet for fx en snack i en kiosk.

 

Morgenmad på en helt almindelig mandag - Raw banan/chokoladeis og frisk frugt
Morgenmad på en helt almindelig mandag – Raw banan/chokoladeis og frisk frugt

Hvorfor hedder det Raw till Four?

Fordi det rimer. Konceptet er, at man spiser frugt og grønt indtil kl. 16 om eftermiddagen, men det kunne ligeså vel have været til 17 eller 18, og umiddelbart handler det bare om, at spise Raw indtil aftensmaden. Og nej, selvfølgelig skader det ikke at spise noget ikke-raw om dagen nogle gange, men pointen er at ændre sin forståelse af, at morgenmad og frokost skal være boller, wienerbasser og rugbrødsmadder.

 

Inspiration

Raw till Four er sikkert ikke for alle, og nogle vil måske have glæde af det nogle dage og andre ikke. Igen vil andre, som jeg, måske blive inspireret af livsstilen og alt det sunde og friske mad, man kan spise. Hvis du har læst indlægget og har det sådan, kan jeg anbefale følgende sider som inspirationskilde:

Freelee the Banana Girl – er en offentlig person på facebook og youtube, som lever Raw till Four. Hun laver facebookopdateringer og vlogs med sine erfaringer og måltider, og er rigtig god inspiration til et nyt perspektiv på frugt og kostvaner.

FullyRaw.com – En blog af Kristina, som er fra USA og lever som fuldtidsfrugtar. Hun har rigtig meget lækker inspiration og opskrifter.

Rawtill4diet.com – En hjemmeside med yderligere information omkring Raw till Four-livsstilen, som idéer og opskrifter.

 

Storkøb:

Det kan være en fordel, at finde sig en forhandler af store mængder økologisk frugt, grønt og nødder. Her er forskellige forslag til steder, hvor man kan købe større mængder ad gangen til en rimelig pris.

Årstiderne – her kan man bestille økologisk frugt og grønt i kasser, og få det leveret til døren

Økovejen – Her kan man købe store kasser med frugt og grønt billigt. Det kan  betale sig at følge dem på facebook, da de her skriver ud om de forskellige ugentlige tilbud.

Buywholefoodsonline – Her kan man fx købe store mængder økologiske nødder til en meget billig pris.

 

Caféer og Restauranter:

Hvis du har lyst til at smage tilberedt Raw Food, som ikke blot er rent frugt og grønt, kan jeg anbefale følgende caféer og restauranter, som laver rigtig god, sund og kreativ mad – og lækre kager!

42Raw – En Raw Food-kæde med fx morgenmad, pizza, sandwich, tapas, lasagne og desserter – råt og virkelig velsmagende! Ligger i centrum af KBH, på Frederiksberg og i Hellerup.

SimpleRaw – Ligesom 42Raw, en Raw Food-restaurant med fx tapas, desserter og en helt super og anbefalelsesværdig brunch på menuen. Ligger i centrum af KBH.

 

Følg mig på facebook og Instagram og få inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.

 


2 thoughts on “Derfor spiser jeg (som oftest) Raw till Four”

  • 1
    maria on January 16, 2017 Reply

    Tak for dette indlæg om raw, det er super inspirerende. Jeg har forsøgt mig med det en lille uges tid ( altså raw frem til aftensmaden ) og har på den korte tid erfaret en markant ændring, til det positive , på min fordøjelse som jeg alle dage har haft problemer med selv efter at jeg blev veganer. Så jeg vil bare lige sige tak fordi du indirekte fik mig igang med det😊
    Og tak for en skøn blog som jeg har meget glæde af . Mvh Maria

    • 2
      NeoHippie on January 17, 2017 Reply

      Hej Maria.

      Tusind tak, det er godt at høre! Er glad for, at du kan bruge den <3

      Mvh. Calina/NeoHippie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *