Sund chokoladebar med nødder og karamel

Sund chokoladebar med nødder og karamel

Når folk hører, at jeg spiser uforarbejdet, plantebaseret og sund mad, spørger de tit, om det ikke er svært at undvære, og om jeg ikke savner slik/is/kage osv. Men dem der læser min blog eller følger mig på instagram, har nok efterhånden opdaget, at jeg bestemt ikke undværer hverken kage, is eller andre desserter. Faktisk bliver jeg ofte drillet med, at jeg spiser kage og dessert næsten hver dag og at jeg spiser det i meget store mængder.

Men når man spiser, som jeg gør, kan man heldigvis også sagtens spise dessert hver dag i store mængder og med god samvittighed! Og selvom man ikke spiser som jeg, kan man jo stadig erstatte nogle af sine desserter med en sund og næringsrig udgave – se mine opskrifter på sunde desserter her.

Denne opskrift opdagede jeg, da jeg forsøgte at lave twix i en sund udgave. Twix blev det godt nok ikke til, men de smagte så vidunderligt, at jeg blev nødt til at dele opskriften alligevel! Disse chokoladebarer er baseret på grovhakkede paranødder (som er en fantastisk kilde til selen) og ahornsirup. Ahornsirup er, modsat alle andre typer sirup, uforarbejdet og indeholder fx mangan, zink og calcium. Basen er så toppet med en cremet karamel af dadler og nøddesmør – og selvom dadler har et naturligt højt sukkerindhold, indeholder de også fx A-, B-, og D-vitaminer og mineralerne fosfor, jern, calcium, kalium og magnesium – og så selvfølgelig mættende kostfibre. Og afslutningsvist er de overtrukket med mørk chokolade, som er rig på antioxidanter, magnesium og kobber.

Så som min svoger spurgte mig om for nyligt – “Er det sundere at spise dem eller end lade være?” Og svaret er JA! Mine desserter, inkl. disse chokoladebarer, er afgjort sundere at spise, end at lade være med at spise!

 

 

Opskrift på sunde chokoladebarer med nødder og karamel

 

Ingredienser:

(6 barer – eller 12 minibarer).

 

– 100 g. økologiske paranødder

– 3 spsk. økologisk ahornsirup

– 50 g. økologiske, tørrede og stenfri dadler

– 1 spsk. økologisk nøddesmør (fx den rene peanutbutter uden olie og sukker, men hvis du kommer forbi en helsekostforretning, kan du med fordel købe fx mandel- eller cashewsmør)

– 3 spsk. vand

– 100 g. økologisk mørk chokolade

 

Anvisning:

 

1. Beklæd en tallerken med bagepapir.

2. Hak paranødderne groft (men dog så småt, at de kan blive til en klistret masse med ahornsiruppen om lidt).

3. Bland paranødderne med ahornsirup og form 6 aflange “barer” på tallerkenen med bagepapir. Sæt tallerkenen i fryseren.

4. Blend/stavblend/minihak dadler med vand og nøddesmør, til det bliver en helt fin og glat karamel. Tag tallerkenen ud af fryseren og smør forsigtigt karamellen ovenpå barerne. Sæt tallerkenen tilbage i fryseren.

5. Når barerne er helt frosne (1-2 timer), smeltes chokoladen i en skål. Dette kan gøres i mikroovnen eller i en vandbad. Dyp de frosne barer i chokoladen ved hjælp af 2 gafler og placer barerne tilbage på bagepapiret.

6. Fordel den resterende chokolade ovenpå barerne med en ske, så du får en tykt og jævnt lag chokolade. Lad chokoladen stivne.

7. Opbevar i køleskabet indtil spisning. Og ja – de kan sagtens fryses også, karamellen er bare mere blød og cremet, hvis de lige får lov at tø op en halv time inden spisning.

8. Nyd!

sund chokoladebar

Følg mig på facebook og Instagram for inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *