Sund og hjemmelavet is og milkshake

Sund og hjemmelavet is og milkshake

Jeg er vild med is, og jeg spiste det gerne hver dag! Men det ville selvfølgelig ikke være godt for noget, så ligesom i mine andre sunde dessertopskrifter, har jeg derfor her forsøgt at konvertere en af mine mest usunde laster til et 100% sundt (men ligeså velsmagende) alternativ, så jeg kan spise kæmpe mængder OG passe godt på min krop.

Her følger en basisopskrift på nem, forfriskende og cremet is. Den er baseret på frosne bananer, så den er spækket med vitaminer, mineraler, antioxidanter, kostfibre og komplekse kulhydrater. Så ikke alene er den uden tilsat sukker og olie, den er så sund, at du ikke bare kan, men faktisk BØR spise den til morgenmad.

Personligt spiser jeg som regel en kæmpe portion til enten morgenmad eller mellemmåltid – og deler den gerne med min lille datter. Eller laver en kæmpe milkshake til dessert til Benjamin og mig om aftenen, når hun sover.

Mange har nok allerede hørt om dette trick og måske endda prøvet det selv, men hvis du ikke har, så kom i gang!

 

Sådan laver du 100% sund is

(til 1-2 personer)

 

Det skal du bruge:

– 6 økologiske frosne bananer (skal have været i fryseren i min. 4 timer, gerne længere).

– Fx 3 spsk. økologisk kakaopulver uden sukker ELLER en håndfuld jordbær ELLER en lille håndfuld blåbær ELLER andet frugt efter ønske.

– En smule økologisk plantemælk – fx kokosmælk, mandelmælk eller havremælk (tip til isen: blend blot 1 dl. havregryn med 1-2 dl. vand – så har du havremælk).

– 1 blender

 

Sådan gør du:

1. Tag bananerne ud af fryseren ca. 10 min. før du skal bruge dem.

2. Blend bananer, kakaopulver/frugt og væske til massen er helt cremet og blandet. Jo mindre væske du tilsætter, jo fastere en is. Hvis du tilsætter meget lidt væske, skal du nok skrabe siderne nogle gange undervejs. Kommer du til at tilsætte for meget væske, er det blot en lækker milkshake!

3. Spis!

 

Basischokoladeis
Basischokoladeis

Du kan regulere mængden af kakao eller bær, efter hvor kraftig en smag, du foretrækker. Du kan også undlade kakaopulver/frugt og spise ren bananis. Opskriften kan varieres i det uendelige!

 

Til inspiration:

Basisisen er fantastisk! Men hvis du vil gøre den endnu bedre, kan du med fordel tilføje (den sunde) peanutbutter eller toppings, fx i form af økologisk hakket mørk chokolade (over 70%), hakkede nødder, hampefrø, morbær, gojibær, eller evt. karamelsovs efter min opskrift på 100% sund og naturlig karamelsovs. Og det bedste af det hele – ved at tilsætte disse ingredienser bliver isen ikke blot lækrere, den bliver også endnu sundere!

 

Basischokoladeis med hampefrø og mørk chokolade
Basischokoladeis med hampefrø og mørk chokolade
Blåbæris med friske blåbær, hakkede mandler og mørk chokolade
Blåbæris med friske blåbær, hakkede mandler og mørk chokolade
Jordbæris med tørrede morbær, tørret rabarber og friske jordbær
Jordbæris med tørrede morbær, tørret rabarber og friske jordbær
Peanutbutter Chocolate Chip is med mørk chokolade
Peanutbutter Chocolate Chip-is med mørk chokolade

Sådan laver du 100% sunde og lækre milkshakes:

Milkshakes er super lækre, og jeg har aldrig spist så mange, som efter jeg blev veganer – for der er da ikke noget lækrere end milkshake på mandelmælk eller cashewfløde! Og så er nøddemælk endda virkelig sundt, da nødder er proppede med vitaminer, mineraler, fibre og sunde fedtsyrer.

Det skal du bruge.

(1 person)

– 3 økologiske frosne bananer (skal have været i fryseren i min. 4 timer, gerne længere).

– 2 spsk. økologisk rent kakaopulver uden sukker ELLER 1 dl. økologiske bær

– 2 dl. økologisk plantemælk. Disse kan købes i alle større supermarkeder, men de kan laves meget nemt selv – se mine opskrifter her.

– 1 blender

 

Sådan gør du:

1. Blend bananerne med kakaopulver (eller bær) og plantemælken, til massen er helt cremet og flydende.

2. Drik med det samme, og nyd at du har gjort noget godt for din krop!

 

Chokolade- og hindbærmilkshakes
Chokolade- og hindbærmilkshakes

Følg mig på facebook og Instagram og få inspiration til en sund, bæredygtig og naturlig livsstil.

 


2 thoughts on “Sund og hjemmelavet is og milkshake”

  • 1
    Christina on September 20, 2016 Reply

    Uh den peanutbutter-chokolade-bananis er godt nok lækker! Fra nu af, skal jeg altid have frosne bananer i fryseren.

    • 2
      NeoHippie on September 21, 2016 Reply

      Ja, man bliver afhængig 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *