Sund og hjemmelavet nutella

Sund og hjemmelavet nutella

Så fik jeg endelig lavet en opskrift på sund nutella! Det er virkelig længe siden, jeg blev spurgt, om jeg ikke ville gøre det, men da jeg havde en plan om at lave sund nutella i forbindelse med et sundt bananbrød, var det et lidt større projekt – hvorfor jeg ikke lige kom i gang med det.

Bananbrødet kommer, det arbejder jeg stadig på. Men der var ingen grund til at vente med at lægge denne lækre og super sunde nutella ud i mellemtiden – den kan nemlig bruges til så meget andet også. Jeg har jo faktisk allerede en lignende opskrift på bloggen – nemlig min kakaohummus, som jeg også virkelig kan anbefale. Men hvor min kakaohummus er lidt mere frokostagtig (perfekt til madpakken!), er denne sunde nutella meget dessertagtig i smagen. Den er ikke mindre sund faktisk, men den smager virkelig syndigt og lækkert – fx i pandekager eller på en bolle til morgenmad. Den smager meget lig den originale nutella – meget sødt og af kakao og ristede hasselnødder – men har en lidt anden konsistens.

Jeg har med vilje lavet den lidt grov – fordi jeg synes, det er lækkert med små nøddestykker i. Man kan dog sagtens blende den helt fin, hvis man gerne vil det. Det kræver bare lidt mere arbejde.

 

Opskrift på sund nutella

(Mængde tilsvarende et lille syltetøjsglas)

 

Ingredienser:

– 100 g. økologiske hasselnødder

– 15 tørrede eller friske økologiske stenfri dadler (ca. 75-80 g.)

– 1 spsk. økologisk kakaopulver (uden sukker)

– 1,5 dl. økologisk kokosmælk (anden plantemælk kan også bruges, dog helst en lidt “fed” en)

 

Anvisning:

1. Tænd ovnen på 200 grader.

2. Fordel hasselnødderne på en bageplade og sæt dem i ovnen i 5 minutter. Tag dem derefter ud og lad dem køle en smule af – at hasselnødderne har været i ovnen giver en fantastisk smag, så spring endelig ikke dette trin over!

3. Blend dadlerne med kokosmælk i en almindelig blender. Hvis du bruger friske dadler, kan du skære en smule ned på mængden af kokosmælk, da de indeholder mere væske end de tørrede. Du bliver måske nødt til at skrabe siderne nogle gange for at få dadlerne blendet helt fint.

4. Tilsæt hasselnødder og kakaopulver i blenderen og blend videre til du får den konsistens, du ønsker. Personligt foretrækker jeg nutellaen en smule grov med små nøddestykker i, men hvis du ønsker den helt fin, kan du med fordel stavblende den videre, efter du har blendet den. Hvis du ejer en kaffekværn eller en Bullet, kan du også vælge at kværne hasselnødderne til hasselnøddesmør inden du tilsætter dem i blenderen – på den måde bliver den også mere glat i konsistensen.

5. Hæld nutellaen på et gammel syltetøjsglas og opbevar i køleskabet – den holder ca. 5-7 dage i et rent og lukket glas.

6. Brug den fx i pandekager, på brød, i laglage eller som frosting. Nyd!

 

sund nutella

sund nutella

 

Følg mig på Instagram og facebook for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil!


11 thoughts on “Sund og hjemmelavet nutella”

  • 1
    Anna z on August 28, 2016 Reply

    Hold nu op det smager godt!

    • 2
      NeoHippie on August 29, 2016 Reply

      Godt du kan lide det 😉

  • 3
    Mette Lykke on September 28, 2016 Reply

    Den er alt for lækker! Skulle nok have kigget på holdbarheden inden jeg lavede dobbelportion – men så kan jeg da rigtig smovse de næste dage 🙂

    • 4
      NeoHippie on September 29, 2016 Reply

      Haha – godt du kan lide den 😉

  • 5
    Kira Andersen on February 19, 2017 Reply

    Helt fantastisk opskrift! Det smager virkelig lækkert 🙂

    • 6
      NeoHippie on February 19, 2017 Reply

      Tak – godt, at du kan lide den! 😀

  • 7
    Amanda on March 1, 2017 Reply

    Er det bare kokosmælk på dåse eller hvordan?

    • 8
      NeoHippie on March 1, 2017 Reply

      Ja, det er kokosmælk på dåse 🙂

  • 9
    Sanne Deleuran on March 26, 2017 Reply

    Når du skriver kokosmælk i dine opskrifter er det så det på dåse eller det man køber i karton, ligesom mandelmælk eller sojamælk?

    • 10
      Sanne Deleuran on March 26, 2017 Reply

      Hvis jeg åbnede øjnene, så havde jeg selv fundet svaret, før jeg skrev,

      • 11
        NeoHippie on March 26, 2017 Reply

        Jeg bruger som regel fra dåse, da det er betydeligt federe end dem på karton – og jeg som regel vælger kokosmælken, netop fordi den er mere fed i konsistensen 🙂

        I nogle af opskrifterne ville man dog sandsynligvis godt kunne bruge begge slags, men mine egne erfaringer er fra dåse (y)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *