Sunde fuldkornspizzasnegle

Sunde fuldkornspizzasnegle

Jeg har efterhånden lavet fuldkornspizzasnegle en del gange, da det er så nemt at lave, man kan tilsætte lige hvad man har lyst til og det er så lækkert som snack til frokost eller som tilbehør til aftensmaden!

Jeg har prøvet en del forskelligt fyld, men mit yndlings er noget ala Mia Sommers opskrift med oliven og soltørrede tomater. Dog laver jeg ikke mad med olie, da jeg foretrækker at spise hele og uforarbejdede råvarer. Olie er meget næringsfattigt, da man har fjernet komplekse kulhydrater, proteiner, kostfibre, vitaminer og mineraler og udelukkende efterladt rent fedt. Det mætter ikke, så man kommer hurtigt til at spise meget større mængder, end kroppen egentlig er lavet til – hvilket kan resultere i overvægt. Når jeg i stedet spiser uforarbejdet mad, får jeg al næringen plus mæthedsfornemmelsen, så jeg spiser automatisk ikke flere kalorier end jeg forbrænder. Da jeg ønsker at være sund uden at tælle kalorier eller sulte mig selv, spiser jeg altså primært hele råvarer, og min vægt holder sig altid stabil.

I disse fuldkornspizzasnegle (eller mine andre opskrifter, for den sags skyld), har jeg derfor slet ikke brugt hverken olie eller raffineret sukker – men de er stadig lækre, snaskede og fulde af smag!

 

 

Sunde fuldkornspizzasnegle

(Ca. 20 stk.)

 

Ingredienser:

 

– 25 g. økologisk gær

– 4 dl. økologisk hvedemel

– 2 dl. økologisk fuldkornshvedemel

– 2 dl. lunkent vand

– 2 dl. økologisk tomatsovs/hakkede tomater

– 100 g. økologiske og stenfri oliven, helst sorte

– 50 g. økologiske og soltørrede tomater

– 1 spsk. økologisk og tørret oregano

– 1 håndfuld økologisk hakket spinat (kan udelades eller udskiftes med fx hakket peberfrugt, grønkål, basilikum osv. – hvad end man lige har lyst til eller har i køleskabet)

 

Anvisning:

 

1. Opløs gæren i det lunkne vand og tilsæt derefter melet. Ælt grundigt og sæt dejen til at hæve et lunt sted i ca. en time.

2. Tænd ovnen på 200 grader.

3. Stavblend tomatsovs, soltørrede tomater og oliven, til det er en samlet masse uden store klumper.

4. Tilsæt oregano og hakket spinat (eller hvad end du nu tilsætter) til fyldet.

5. Når dejen har hævet i en time, rulles den ud så tyndt som muligt og fyldet fordeles ligeligt over hele dejen.

6. Rul forsigtigt dejen til en aflang pølse og skær “skiver” af pølsen på ca.1 cm med en skarp kniv. Flyt skiverne over på en bageplade ved at køre den skarpe kniv under skiven, så den hviler på bladet – de kan være lidt svære at håndtere ellers.

7. Bag i 10 min. ved 200 grader og lad dem køle en smule af, inden du spiser dem. De er både lækre lune og kolde! Nyd!

 

sunde fuldkornspizzasnegle
Sunde fuldkornspizzasnegle uden spinat
sunde fuldkornspizzasnegle
Sunde fuldkornspizzasnegle med spinat

Følg mig på Instagram og facebook for inspiration til en sund, naturlig og bæredygtig livsstil.


6 thoughts on “Sunde fuldkornspizzasnegle”

  • 1
    Julie on May 2, 2017 Reply

    Mums, de ser gode ude.
    Hvad tænker du om at erstatte hvedemel med Fx rugmel og speltmel?
    Mvh.

    • 2
      NeoHippie on May 3, 2017 Reply

      Hvis du erstatter med speltmel, vil det give næsten samme resultat – du skal bare passe på med at ælte dejen for længe og måske tilsætte en anelse mere vand. Jeg har ikke den store erfaring med rugmel, men hvis du forsøger, må du endelig lade mig vide, hvordan det går (y)

      Mvh. Calina/NeoHippie

  • 3
    Stine on November 15, 2017 Reply

    MUMS! Jeg har lige lavet dem her, dog med kidneybeans i stedet for oliven, da det lige var hvad jeg havde + en håndfuld erstatningsost jeg havde liggende. Holy moly de smager godt! Tak for en god og let opskrift 😊

    • 4
      NeoHippie on November 15, 2017 Reply

      Godt at de kunne bruges 😀 Jeg putter også selv lidt blandet i når jeg laver dem, alt efter hvad jeg lige har i huset (y)

  • 5
    Sisse Dreyer on December 9, 2017 Reply

    På Instagram så jeg lige Ani spise pizzasnegle er det den her opskrift? Og kunne jeg måske lokke opskriften på Kål-ispinde ud af dig? 🙂

    • 6
      NeoHippie on December 9, 2017 Reply

      Ja, mere eller mindre – de var baseret på denne opskrift 🙂 Jeg havde dog erstattet en del af melet med kikærtemel og blendet kogte kidneybønner i tomatsovsen. Ispindene var en grønkålssmoothie jeg lavede på slum for længe siden, og frosset resterne med i isform – tror det var grønkål, æblejuice, banan og jordbær (y)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *